8. april 2009, kl. 16.35:
Ryanair
FR9173 Wroclaw (
WRO)–Barcelona/Girona (
GRO)
Boeing 737-800W
I valget mellom europeiske byer som ”bare må” besøkes så ofte som hvert år, har jeg to oppføringer: Barcelona og Istanbul. Det var nå akkurat et år siden
siste besøk i Barcelona. Ryaniar flyr Wroclaw-Barcelona to ganger ukentlig, og vi fikk gratisbilletter begge veier - noe som var veldig bra til å være midt i påsken. Betalte bare for bagasje, i tillegg til kredittkortavgiften. Dermed følger jeg prinsippet mitt om jeg alltid skal være en kostnad for Ryanair om jeg først flyr dem.
Vi ankom flyplassen bare minutter før innsjekkingen stengte, og vi slapp derfor de lange innsjekkingskøene det gjerne er hos Ryanair. Det var tilsvarende lite kø i sikkerhetskontrollen, men ved gaten hadde polakkene som vanlig linet seg opp selv om det nesten var en time til avgang. Vi var ikke fullt så redde for å miste flyet – og valgte heller å snike oss inn i køen idet ombordstigningen startet.
Maskinen ankom 20 minutter før avgangstid, og ved nærmere øyesyn fant jeg ut at det var EI-
DLY. Denne ble levert ny til Ryanair i oktober 2006. I kjent Ryanair-stil gikk ombordstigningen raskt og smertefullt for seg.
Vi kom oss relativt raskt ut på tarmac og fikk sikret oss 9F og 9D i kappløpet inn mot flyet. Midtsetet ble stående tomt – og strategien hadde fungert bra. Avgangen hadde ellers en kabinfaktor farlig nær 100 prosent.
Det var spansk crew på denne ruten, og i motsetning til sine britiske kollegaer var de smilende og hyggelige. Selv om jeg velger
SAS fremfor de fleste andre selskaper, er jeg åpen for det meste – og på denne runden mellom Polen og Spania fikk jeg et langt mer positivt inntrykk av Ryanair enn det rundene mellom Polen og Storbritannia har gitt meg tidligere. Selvsagt hater jeg nettsidene til selskapet, de vanvittige gebyrene og de omstendelige reglene. Men personalet på denne (og neste) avgang skapte i det minste en positiv, avslappet og uformell stemning om bord. Det hjalp selvfølgelig betraktelig at de heller ikke spilte en eneste melding om bord, med unntak av da vi kom om bord: Da hadde de mikset Bach med Ryanair-sangen og resultatet sier seg selv.
Distansen mellom Wroclaw og Barcelona er på 1,485 km. og rutetiden ble beregnet til 2 timer og 20 minutter. Det var flott flyvær, men det ble dessverre ikke den helt store utsikten før vi nådde Middelhavet.
På god vei sørover startet salgssirkuset, men ettersom de var utsolgt for det meste av mat, ble det ikke så mye mas fra besetningen. Den gode New York Sub hadde dessverre gått ut av menyen. I stedet fikk jeg historiens verste pizza, servert med caffe latte-pinner!
Vi hadde en riktig fin innflygning til Girona-Costa Brava Airport, som ligger cirka en times kjøring nord for Barcelona.
Flyplassen var rene Ryanair-land, med åtte blågule maskiner parkert.
Det ble en liten gåtur mellom de blågule før vi nådde terminalen og kunne hente bagasjen vår. Deretter var veien kort til bussholdeplassen og en times tur på motorveien og helt inn til bussterminalen Barcelona Nord. Herfra var det bare noen minutters gange til vårt flotte og nyoppussede hotell, Best Western Hotel del Teatre Auditori. Sånn sett passet Ryanairs distriksflyplass veldig bra for oss, hadde nok ikke vært spesielt mye raskere å bruke hovedflyplassen.