4. april 2009, kl. 14.55:
SAS Scandinavian Airlines
SK496 Oslo (
OSL)–Stockholm (
ARN)
Economy Extra
Boeing 737-600
SAS har fire rundturer mellom Oslo og Stockholm på lørdager, mot Norwegians ene morgenavgang, og jeg hadde Economy Extra-billett på den tredje avgangen. Da innsjekkingen åpnet på avgangen min, prøvde jeg å bytte til en av de to tidligere avgangene denne lørdagen, slik at jeg fikk litt mer tid i Stockholm. Begge var imidlertid fullbookede og eneste mulighet var venteliste både på disse og på de fleste andre flighter mellom Oslo og Stockholm. Bra for
SAS, kjipt for meg.
T-banen og Flytoget tok meg fra Nydalen til Gardermoen på bare 35 minutter. På Gardermoen var det svært folksomt, med mange som skulle på påskeferie. Jeg gikk rett til
SAS EuroBonus Gold-skranken og fikk sendt av gårde bagasjen. Til Stockholm trenger man ikke ombordstigningskort, og jeg kunne gå videre med bare EuroBonus-kortet mitt. Det var lange køer i sikkerhetskontrollen, men bare jeg i Fast Track, og jeg var gjennom på under minuttet.
Jeg måtte sikre meg litt påskelitteratur på Tanum før jeg kom meg opp i
SAS-loungen. Her var det en del folk, men like fullt rolig og behagelig. Det ble både øl, espresso og litt mat på meg, sammen med en god bunke aviser.
Jeg synes Scandinavian-loungen på Gardermoen er veldig hyggelig, og jeg fikk en perfekt start på reisen – og dermed gjorde det ikke så mye at avgangen ble 40 minutter forsinket.
Ved gate 40 sto en forsinket Ellida Viking, LN-RPT, som er en av
SAS Sveriges 16 Boeing 737-600-maskiner. Ellida ble bygget i 1999 og var nesten fullastet denne lørdagen med 119 passasjerer om bord. Fem rader Economy Extra med om lag 20 passasjerer.
Ellida har fortsatt de gode gamle
SAS-setene, og jeg satt godt med 1As gode benplass og et tomt midtsete. Ellida har tydeligvis blitt bygget noe om ettersom interiøret foran ikke er helt slik jeg er vant til, blant annet med blanke, hvite skap. Begge toalettene var for øvrig plassert bak i flyet.
SAS’ sjarmerende svenske flyvertinner ønsket oss velkommen på sitt hyggeligste, og vi var i luften med avgang fra 19L vel 50 minutter etter rutetid. Selv om Ellida var fullsatt med både folk og påskebagasje, klatret hun raskt opp mot marsjhøyde.
På Economy Extra kunne
SAS by på en liten boks med et rugbrød med pålegg og en sjokolade. Rugbrødet, som kanskje var åtte centimeter langt, hadde fått hele fire skiver salami, noe som etter min mening er mer ekkelt enn delikat. Hvor har det blitt av de varme rundstykkene?
Tåken hadde delvis lettet fra Gardermoen i løpet av ettermiddagen, og etter hvert som vi nærmet oss Stockholm ble været gradvis bedre. Distansen på 385 km. ble unnagjort på 45 minutter.
På Arlanda ble det 20 minutter ventetid for bagasjen før jeg fant veien til Radisson
SAS SkyCity Hotel.