All right! Nok en gang reiser Martin til USA. Det blir hans femte tur til landet, og hans andre besøk i Seattle. Anledningen, er Scanair’s andre årlige julebord, (i hvertfall det andre med såpass stor oppslutning fra utenfor USA..)
(Om noen nå skulle lure på tittelen på denne tråden: Jeg har i de siste trip-reportene mine, hentet tittelen fra en eller annen sang (tilfeldigvis). Måtte jo følge tradisjonen, og denne tittelen er fra Steve Millers låt, ”Rock ’n’ me”, som jeg for øvrig stiftet bekjentskap med i Status Quo’s versjon fra albumet ”Famous in the last Century”, fra 2000. Og siden flyplassen jeg skal fly til heter Seattle-Tacoma, så.. Ja, you know..)
Nok om det..
Etter fjorårets julebord, var jeg fort klar over at Seattle var en by jeg absolutt ville tilbake til. Da det ble snakket om nytt julebord, var jeg heller ikke treig om å sette av den aktuelle helgen, og begynne å leite etter flypriser.. ”As usual”, sjekket jeg vel ut alle alternativer som finnes, i håp om å finne noe spennende, rent flytypemessig.
Endte til slutt opp med
SAS og BA som de to mest aktuelle alternativene, og siden
SAS var mer fleksible på avganger fra
OSL til flyplassen jeg skulle bytte fly på, ble det allikevel
SAS som skulle få æren av å tjene noen penger på min ”business”. Min dog hittil eneste erfaring med de på IC, var på samme rute for ca. et år siden.
Prismessig, lå vel begge på en rundt 5-6000, og det var uansett ikke stor forskjell nok til at nettopp prisen skulle bli det avgjørende. Så kikket jeg litt hos
SAS, og fant ut at det kostet ikke så mye ekstra og fly hakket bedre enn i den såkalte Reidar-klassen. Jeg må dog få si: Av de selskapene jeg har flydd på langdistanse i economy, er
SAS det selskapet jeg har trivdes best om bord hos, så jeg har strengt tatt ingen betenkeligheter med å fly de i Reidar-klasse heller. Bestemte meg allikevel for å ”skeie ut” litt, og bestemte meg for å punge ut nærmere 13.000 norske kroner, for en billett tur/retur
OSL-
SEA.
Bestillingen var en annen historie: Hva er vel mer naturlig, om en skal fly med
SAS, å bestille billetten på
www.sas.no? Klikket meg inn, valgte avreise- og ankomstby, og klikket på datoene, og så på ”søk”. Flighter fantes, og prisen var grei. Men hvor skulle jeg fly fra? Oslo takk. Oslo er selvsagt mer enn den forholdsvis store flyplassen som ligger en 15minutters/15 kilometers kjøring fra der jeg bor: Det er også to flyplasser i henholdsvis Østfold og Vestfold, og sas.no, var mest interessert i at jeg skulle fly fra den i Vestfold, men med et annet selskap, som
SAS for øvrig eier. Holdt øye med siden noen dager, men gav opp.
Sjekket så ut hjemmesidene til dette selskapet som
SAS eier, en nettside som for øvrig drives av en jeg traff forrige gang jeg var i Seattle. Søkte, og der kunne jeg velge og vrake i avganger fra ”Oslo” til København, både med selskapet som eide hjemmesiden men igjen var eid av
SAS, og med de som eide selskapet som hadde hjemmesiden. Flott!
Hvilken klasse ville jeg fly? Economy Extra, takk. Det er det igjen litt plunder med på akkurat denne hjemmesiden. De har for øvrig en chat-funksjon, som for øvrig var nede, så jeg sendte en ”god gammeldags” e-post, hvor jeg først var interessert i å få vite hva prisen ville bli, før jeg bestemte meg. Han som svarte meg på den først mailen, slet visst litt med å forstå hva jeg mente, for jeg ble oppfordret til å søke selv (enda jeg spesifikt nevnte at jeg ville reise i en klasse som det ikke kunne søkes på). Svarte på mailen, og forklarte meg enda tydeligere, og da var det plutselig en dame som svarte. Joda, jeg kunne få vite priser: De så for øvrig sånn ut: YNOXTRA kr 26002,-. SNOXTRA kr 20957,-. ENOECO kr 19512,-.
SAS ECONOMY EXTRA RESTRICTED FARES BNOXTRA kr 12717,-
Gjett hvem jeg valgte
Det ble så booket i vanlig Reidar-klasse, og ny e-post ble sendt, med bekreftelse på at jeg ville ha den som het BNOEXTRA, til 12717.. Selvsagt skulle denne bonden som driver denne hjemmesiden ha et eller annet gebyr, så det ble 12767..
Våknet neste dag, sjekket e-posten, og kvittering hadde landet i innboksen – i Reidar-klasse (til Reidar-pris, selvsagt..). Sendte et nytt elektronisk brev, og lurte på hvorfor, og de hadde tydeligvis hatt problemer med internetten sin, men hun som nå svarte, hadde makulert billetten min (hvordan makulerer man en e-ticket?), og utstedt den på ny, i Reidar-pluss, til avtalt pris. All honnør går til bondens undersåtter!
(For øvrig , så mener jeg å huske at noen begynte å bråke nede i Thailand, den dagen jeg bestilte, så jeg er litt usikker på om det var syk internett, eller noe annet som kan ha vært årsaken – men samme det..)
Da var en altså booket på følgende:
OSL-CPH SK457, 22 Januar, 12:15-13:25, MD-80
CPH-SEA SK937, 22 Januar, 15:45-16:45, A340-300
SEA-CPH SK938, 25 Januar, 18:45-13:25 + 1 day, A340-300
CPH-OSL SK1458, 26 januar, 15:20-16:30, B737
Jeg må innrømme at jeg er spent på å prøve
SAS sitt Economy Extra-produkt. Har prøvde den en gang, på
LIS-
OSL (Etter en liten omvei fordi CO ikke gadd å vente på et av deres egne fly som var forsinket.), med det var på en Europarute.
Har også for øvrig flydd andre ting enn Reidar-klasse på langdistanse, men det er en annen historie..
Dette blir altså første gang Martin ”betaler-for-noe-bedre-enn-Reidar-klasse-på-en flytur-som-varer-lengre-enn-to-og-en-halv-time”.
Håper jeg blir fornøyd, men med tanke på at jeg var mer enn fornøyd den gangen jeg satt lenger bak, bør jeg bli det nå også.. Vi får bare håpe dette crewet gjør jobben sin ordentlig (det har visst vært en del variabel service hos
SAS i det siste..). En ulempe jeg dog ser med å fly Economy Extra, er størrelsen på kabinen. I Economy, er det en viss sjanse for å få minst to ledige seter mellom deg og en evt. Sidemann, mens i Extra fylles kabinen mye fortere.. (Og er den ikke full før flyet drar, så er det vel en del EB-poeng som blir ofret ved gaten for en upgrade fra Reidar til Reidar-pluss?).
EB-poeng, ja.. Opptjeningen min i fjor, var på 6450 poeng. Normal opptjening på ruten, i billig-Reidar, er 2750, men fordi jeg først hadde ”driti litt på draget”, og noen var så snille at de hjalp meg, så endte jeg allikevel opp med litt mer poeng enn jeg egentlig skulle.. Normal opptjening i Extra, er 16500 poeng. Så får man plutselig en mail fra
SAS, om at de vil gi meg dobbelt så mange ekstrapoeng på alle flighter jeg flyr med dem i Tommy-klasse eller Reidar-Pluss innen slutten av februar. Jo takk skal du ha,
SAS (

). Skulle bli en ca. 33.000 poeng, det.. For 20.000 av de, kan jeg jo f.eks. ta meg en tur-retur
OSL-
CPH i Business, som egentlig koster 5599, og da hadde jeg nesten spart inn de pengene
Har nå vært inne på sas.no og valgt meg sete 5A på SK457, som flys av en MD-87, og takket være et av distriktskontorene til hjemmesiden til selskapet som
SAS eier, er 16A sikret på turene over dammen. Kofferten er pakket, og en holder nå på med å fylle opp iPoden med litt mer musikk.. Avreise Maura med 09:noen-og-femti-bussen til
OSL i morgen
Tråden oppdateres plutselig...
(Jeg ante ikke at en kunne skrive så mye om bestillingsprosessen.. sorry hvis noen syntes den ble for lang

)