Ettersom Beirut tydeligvis er en by de færreste har besøkt, legger jeg ut noen bilder jeg tok derfra.
Var ferdig med møtene ca kl 14, og da ble det tid til en sen lunsj, og en spasertur i nabolaget til der jeg bodde.
Takaya Suites Hotel kan anbefales. 55 USD pr natt, og bare en kort gåtur ned til strand, shoppingsentere etc etc. Fikk en grei 2-roms suite med god arabisk frokost inkludert.
Libanon er et land med store forskjeller mellom folk. Her ruller det siste av det sist når det gjelder bilpark, side om side med hestekjerrer og biler som vrakhandleren i Norge nok ville være betenkt med å ta i mot.
Siden borgerkrigen på 80-tallet har det vært en enorm byggeaktivitet, og i "downtown" er det nå få direkte spor etter krigshandlingene.
Her er gaten ned mot stranda.
Noen hus ble såpass mye skadd under Israels angrep for 2 år siden at de må rives for å gjøre plass til nybygg. Dette var visst det eneste huset med skikkelig store skader under denne hendelsen i sentrum av Beirut. Utover dette oppstod de fleste skadene sør for flyplassen og i Sør-Libanon.
Ikke mye arbeidstilsyn tilstede i denne rivingen. Det står folk på øverste "veranda" og skuffer ned stein mm, uten noen som helst sikring...
Beirut var jo kjent som "Midtøstens Perle" fram til slutten av 70-årene, og med de kvaliteter på strand, mat, folk etc etc kan jeg godt forstå det.
Her skimtes forøvrig flyplassen oppe til høyre i bildet.
Lystbåthavna bygges ut for jetsettere fra andre havner i Middelhavet.
En landing på langt hold ble også fanget inn av kameralinsen...
Og skikkelig Libanesisk lunsj sent på ettermiddagen smakte jo aldeles utmerket !
Jeg ble sittende noen timer på Grand Cafe, helt til sola forsvant i havet faktisk. Morsom plass hvor mange av de helt tydelig bedrestilte kom og hadde middag med familie og venner. Omtrent alle fikk "Hubble Bubble" , dvs vannpipe, som de satt der og dampet på. Ettersom jeg nå ikke røyker avsto jeg fra alle tilbudene om å prøve.
Noen få hus har fortsatt tydelige spor etter krigshandlinger. Her vises kulehullene i murpussen fortsatt godt.
Bildet er tatt fra verandaen på hotellet ..
På kvelden kom vertskapet og hentet meg kl 21 for en sen middag nede ved Parlamentet. Her var byen totalt ødelagt for bare 15 år siden, men alt er restaurert og tar seg virkelig godt ut nå.
Et yrende folkeliv og fullt på alle restauranter.
Fikk en fantastisk god matopplevelse i meget hyggelig selskap, noe som gjorde at det ble en kort natt før jeg skulle fly tilbake til London igjen.