View Single Post
Old 16-11-2008, 23:15   #8
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re: En novembertur med uvanlig reiserute. Til LAX via BEY.

BD997/13nov LHR-BEY A320-200 G-MEDE Sete 4A

Etter noen timer med behagelig venting i den nye Star loungen var det tid for å begi seg mot utgangen til BD997 som går fra London til Khartoum, men mellomlanding i Beirut. Over 20 år siden jeg sist var i denne byen, slik at for en gangs skyld kjente jeg et bittelite snev av reisefeber.

Stoppet noen minutter i BMI sin lounge ved gate 14, men denne var direkte dårlig sammenlignet med den nye loungen.

Dagens maskin var G-MEDE, som skulle vise seg å ha et noe slitt interiør, selv om utsiden da ser helt OK ut!

Vel ombord var det ingen kabincrew å se som vanlig i galley som mottakskomitè. Alle var lenger bak i flyet hvor de styrte med noen Sudanesere som ikke helt hadde fått med seg dette med forhåndsbestemt sete...
Men, jeg fant da mitt sete selv jeg, og de har 2+2 config i business.

Det er ingen ting å si på benplassen, slik at man skal ha alvorlig store never for at knyttnevetesten ikke skal være bestått.

Etter noe styr lenger bak i flyet var avgangstiden passert uten at det ble annonsert noe. Ca 10 min etter oppsatt avgangstid kom kapteinen på høytaleren og meddelte at det manglet 2 passasjerer som skulle til Khartioum, og at han ikke ville ta av før bagasjen var funnet og tatt av. Et klokt valg, men som resulterte i 35 minutter forsinkelse.

Fortsatt var det ikke noe interesse å spore hos kabinbesetningen for passasjerene foran gardinen, og vi tok av etter en kort taxe tur.
Dagens besetning bestod en relativt ung og noe famlende gjeng, som virket ukoordinerte i det meste de foretok seg. Det var noe stivt over hele framferden.
Men, etter ca 20 minutter kom de ta til slutt med hot-towels ( som de glemte å hente inn før etter at maten var servert) og det ble tilbudt en velkomstdrink. Jeg valgte alternativet med bobler ...

Etter ca en times flytur var det klart for matservering.
Meny ble utdelt, hvor forrett var laks og salat, med varmt brød til.
Servert på skikkelig porselen, men også BMI styrer som SAS på med dette med plastbestikk. Hvorfor det lurer nå jeg på.

Det var 3 hovedretter å velge på i følge menyen, en med and , en med laks og en vegetarisk.
Jeg hadde tidligere bedt om den med laks, men når de kom så langt at de skulle servere hadde de plutselig ikke det med seg likevel.
Anderetten smakte forøvrig utmerket den også, og ble nytt med et godt glass frans rødvin som jeg ikke fikk med meg navnet på i farten.

Etter maten var det tid for kaffe og konjakk .. men konjakken var ikke lastet likevel .. Baileys fikk duge istedet.

I det hele var maten og serveringen grei nok, men det er mulig besetningen hadde en uheldig dag, ved at de ikke hadde med seg alt som stod i menyen, samt at de virket noe usikre og "unge".

Selve stolene var gode å sitte i, men bar preg av relativt stor slitasje.
På min stol virket ikke fotstøtten, ved at den bare falt ned når jeg skulle forsøke å slappe av litt.
Kontakten til hodeteldefonene virket ikke heller, men det løste jeg ved å bruke kontakten på det ledige setet ved siden av meg slik at jeg fikk da sett og hørt filmen jeg valgte å se.
På denne flighten var det personlige små skjermer som lå i midtkonsollen og det var grei nok bildekvalitet.

Flytiden nedover til Beirut var kortere enn i tidtabellen, slik at vi landet faktisk 10 minutter før rutetid.

Terminalen er relativt ny, og det er rent og pent. Var blant de første ut av flyet slik at det var ikke noen trengsel å snakke om.

Immigration var meget rask og smidig, med en vennlig og høflig passkontrollør som med et stort smil ønsket meg velkommen til Libanon.

Bagasjen kom meget raskt, og var på båndet mindre enn 10 minutter etter at jeg gikk ut av flyet. Priority tag fungerer visst 100% her, ved at min koffert kom som nummer 2 på båndet.

Vel ute av tollkontrollen var det å finne seg en taxi, noe som også gikk veldig greit. Relativt slitne biler som stod utenfor, og etter å ha prutet ned prisen fra USD 50, til de rundt 25 USD som jeg var blitt fortalt at det burde koste, bar det i full fart inn til hotellet nær sentrum.

Alt i alt en helt grei tur med BMI i business, men ikke noe mer enn det.
Egyptair er da absolutt å foretrekke for de som lurer på det ;-)

Edit, jammen fungerte ikke Photobucket utmerket ;-)

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Last edited by Farmer; 17-11-2008 at 04:14.
Farmer is offline   Reply With Quote