View Single Post
Old 18-08-2008, 19:24   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: OSL-LHR-YYZ 31/7+2/8

LHR(T4)-YYZ - 2/8-2008 - BA098 - B767-300/ER - G-BNWC (sete 1J)

Innsjekk på nettet og boarding-kortet ut på automat gikk greit. Gjennom security på FastTrack, hvor det stod en kar og forklarte detaljert om terror-væske-reglene, hvoretter jeg dro opp "the anti-terror-bag" og da holdt han kjeft. Og hvorfor gjøre det likt med alle andre land? Her var det obligatorisk av med sko, men hold PCen i vesken (og fy skam hvis man forsøkte å ta den ut). Boksene til å legge alt sammen oppi stod på en hylle under båndet man skulle legge sakene sine. Hyllen viste seg å være et returbånd, for på baksiden skulle man IKKE ta boksen bort fra båndet (da havner man nok i kjelleren på Tower eller noe slik). Boksene forsvant automatisk ned i en liten heis el.l. for retur til pre-screening-siden (så her gjelder det å få med seg sakene sine før de går på en ny runde)

En kjapp runde på T4 fant jeg ut at det var et meget bra å ta bilder av landinger ved gate 26, men pga. kraftige regnbyger egnet ikke innendørsbilder seg da jeg var der.

Litt utsikt før været (som er godt synlig her) kom inn over oss:

Tok turen til BA-loungen, som nå er litt redusert på T4 fordi BA holder på å flytte til T5. Loungen er selvfølgelig ikke ny og fresh, pga forestående flytting, og ved første øyekast virket det som servicen var på høyde med SK-loungen i Oslo, dvs. litt småplukk å bite og noe drikke. Etter en kjapp sightseeing rundt så oppdaget jeg trappen til 2. etasje(!!), og der var det straks flere tilbud. Massasjetilbudet var flyttet til T5, men dusjene er fremdeles på plass. Det var også en selvbetjent bar, med mulighet det meste man kan ønske seg i tillegg til salat og enkelt varmmat fra buffe og noen retter kunne også bestilles.

Dagens meny i loungen:

Boarding begynte tidlig, og gaten var rett ved siden av loungen. Viste seg å være fjernparkering med en full 767(!) - aldri opplevd før, men så var vel antagelig det bedre enn at de skulle fjernparkert 747 eller 777.

Dagens individ fotografert fra bussen. Trappen hadde overbygg så det ble dårlig med nærbilde av skutesiden fra landgangen

Kom meg tidlig ombord og fikk funnet meg til rette på første rad. Hadde ikke en gang kommet meg på plass med alle sakene før jeg ble tilbudt aviser og drikke (vann, juice eller champers - ikke plastglass!). Ulempen med 767 er at det er "gamle" hyller over setene så trillekoffertene må inn sideveis. Med bare 4 rader/24 pax i en full Club World (CW) aka forretnings-klasse, gikk det greit allikevel. 767ene har ikke førsteklasse, og de har gammel seteconfig, dvs. setene minner om de gamle SAS-setene i utseende (blå og lys brune), men kan gjøres helt flate. Halvparten av setene står mot kjøreretningen i en 2+2+2 config. 767 er den eneste av BAs store fly som har vindusseter med nesa forover, velg da et A-sete.

Som man ser så har de også hengt opp bilde på veggen bak så de som sitter med nesen mot London når vi flyr fra London skal ha noe å feste øynene på.

Det er ingen felles TV-skjermer i CW-klasse, men bare standard AVOD med et godt utvalg filmer og musikk. På musikkfronten velger man individuelle CDer, og kan evt. lage egen playlist. Bruce Springsteen "Magic" ble førstevalget på vei vestover, etterfulgt av Clapton og sammen med en GT før maten kan man sjelden ha det mer koselig. Men litt tilbake i tid...

Og knyttnevetesten - bestått med glans! Man kan legge ned "krakken" for å lage helt flat seng! BA var veldig tidlig ute med flate seter (først?), og de eldste flat-bed (som vist her) er på vei ut.

Fotskammelen kunne forøvrig justeres i høyde og også avstanden til setet kunne endres.

Pushback ble 10 min etter rutetid, og Kaptein Speaking i styrhuset lovet oss rundt 7 timer flytid pga. lite motvind, noe som skulle vise seg å stemme. (De var to fra samme familie foran der, Styrmann Speaking var også med) Fra Irland og til vi passerte syd av Island hadde vi rundt 40 km/t medvind. Bane 27L var i bruk for avgang, så fra T4 ble det ikke lange taxe-turen. Det ble annonsert at crewet måtte ta manuell sikkerhets-demo, og det ble litt armer og bein for å finne demo-kit, men de rakk å bli ferdige rett før vi var ved baneenden. Vi tok av 17:50 (20 min etter rutetid) og den kjent RR-lyden var så vidt hørbar frem til oss i fronten.

Last edited by Discus; 18-08-2008 at 19:41.
Discus is offline   Reply With Quote