Tempelhof-flyplassen i Berlin stenger 31. oktober 2008 etter å ha vært nedleggingstruet i mange år. Da jeg var i Berlin denne uken rakk jeg et kort besøk på flyplassen og fikk tatt noen bilder som jeg håper vil være av interesse.
Flyplassen ble åpnet i 1923 og var på et tidspunkt den største i Tyskland. Dagens flyplassbygg ble bygget i perioden 1936-41 og er det kanskje beste eksempelet på nazistisk arkitektur.
Ørnehodet var egentlig en del av en stor ørneskulptur, men denne ble fjernet på 1960-tallet for å få plass til en radar. Den virkelige årsaken var nok imidlertid at den fremprovoserte minner om fortiden. Ørnehodet ble senere kappet av resten av skulpturen og plassert foran flyplassbygget slik vi her ser den.
I dag har flyplassen kun begrenset trafikk ut fra Terminal B, samt noe GA-trafikk. Mye av bygget brukes til kontorer, og en god del står også tomt.
I 1996 ble det foreslått å legge ned Tempelhof- og Tegel-flyplassene i Berlin og samle trafikken rundt en ny og større der Scönefeld-flyplassen ligger i dag. I følge planene skal Berlin-Brandenburg International Airport (
BBI) stå ferdig i 2011/2012.
Sovjetunionen blokkerte i 1948 og 1949 all vei-, jernbane- og kanaltrafikk til og fra Berlin. De allierte brukte Tempelhof til å fly nødvendige forsyninger inn til 2,5 millioner innbyggere i Vest-Berlin.
I dag er det kun tre flyselskaper som regelmessig bruker Tempelhof. Dette er Brussels Airlines som flyr til Brussels, Cirrus Airlines som flyr til Mannheim og InterSky som flyr til Friedrichshafen og Graz.
27. april 2008 ble det gjennomført en folkeavstemning om fortsatt drift av flyplassen. 60,2 prosent av de som stemte ønsket fortsatt drift, men det var for få som møtte opp, 21,7 prosent, mot kravet om 25 prosent oppmøte for at avstemningen skulle kunne påvirket nedleggingsvedtaket. Bildet under viser materiell som ble utviklet i forbindelse med avstemningen.
Flyplassbygget er med sine 300.000 kvadratmeter Europas tredje største bygg. Det er ventet at bygget, eller i alle fall deler av bygget, vil bli bevart.
Det er imidlertid uklart hva bygget skal brukes til. Kjøpesente, universitet, parkområde, golfbane og veddeløpsbane for hester er noen av forslagene.
Over gaten for Tempelhof ligger den hyggelige luftfartsbutikken
Der Fliegerladen. Den har et bra utvalg av historisk og dagsaktuell flymateriell, eksempelvis DVD-er, modeller i ulike størrelse og bøker. Selv fikk jeg med meg to modeller: en 1:200 Pan Am Boeing 747SP og en 1:200 Swiss Airbus A320 i fotball-EM-dekor.