Så var det retur som ble tatt i ett strekk, noe som innebærer 10+13+3+1 timer i fly + venting i
AKL,
SIN,
LHR og
OSL før en er hjemme i
TRD. Selv med C hele veien blir du litt "uggen" etterhvert. Mulig det skyldes mye god mat og drikke! Hvordan enkelte klarer en slik strekning "bak i bussen" er hen i mot uforståelig. Innsjekk gikk raskt i
AKL og så var det rett til New Zealand Air sin "KURU" lounge. Den er stor og de gangene jeg har vært der realtivt full, da de fleste av Star A. selskapene bruker denne. Et riktig godt utvalg av vin (særlig rødvin) og mat/snacks. Retur
AKL -
SIN gikk med den samme maskinen som jeg kom ned med, B-777/200 og delvis samme crew! Den ene flyvertinnen kjente meg igjen og kom raskt til meg og "some champagne mr.3tflyer!". Selvsagt ble det mer champagne. Siden avgangen er midnatt orket jeg ikke så mye mat, men prioriterte 5 t. søvn. Etter ankomst bar det rett til Silver Kris Lounge: God tilgang på dusjer, mat, internett etc, her mangler ikke noe. Den er litt stor og upersonlig, men fungerer bra for et opphold på 2 - 3. timer. Så ble det boarding til
LHR med B-747 og sete 17K i "2. etg." som er ved nødutgang. Enormt god plass og vindussetene har egne oppbevaringsrom for sko, veske etc. Rad 17 er desidert de beste setene i denne typen B-747. Servicen var også her upåklagelig med varme kluter, velkomstdrink og en lekkert tilberedt frokost med juice, yoghurt og valg mellom en noodlrett, laksefilet eller omelett. Laksen smakte fortreffelig og det ble også litt champagne til.
Etter litt lesing ble det utrolige 7 timers søvn, har aldri sovet så lenge på ett fly. Så ble det tid for lunch. Der hadde jeg benyttet meg av SQ,s mulighet "Book the cook", det er en rekke menyer/hovedrett som kan forhåndsbestilles. Min favoritt er absolutt Lobster Termidor, helt perfekt og med passende drikke var det en "høydare". Den vanlige menyen var Satay, salad nicoise m. lobster, og valg mellom Roasted Duck, Sirlion Steak, Chilli Prawns eller penne, en dessert med banana and rasperries, cheese, fruit og coffee with pralins. I rute til
LHR og rett gjennom pass/sikkerhetskontroll på Terminal 3.
SAS loungen var ikke så veldig overfylt, så det ble både norske aviser og en ny tur i dusjen. Utrolig hvordan du friskner til etter en rask dusj. Boarding på tid til
OSL. Men, igjen hvorfor kan ikke
SAS få til prioritert boarding. Det er ikke nok å ønske Gullkort og C - classe velkommen til å boarde føst, når ingen forsøker å stoppe alle de som bare stormer til utgangen??? Kanbinfaktor på ca. 80% antar jeg, mange var "tenniskledd" og hadde tydeligvis vært å sett på starten av Wimbledon turneringen. Hadde sete 2 C i en C kabin som var nesten full. Serveringen bestod denne kvelden av en liten salat, en stor og riktig god biff, rabarbrapai og kaffe/drikke etter ønske. Riktig bra mat, det eneste minuset er at du kun får tildelt plastikkbestikk, og det er ikke spesielt godt egnet til biff. Landing
OSL ca. 20. min etter rute, men min avgang til
TRD var ikke før om 2 t så det ble god tid til tax-free og deler av VM finalen. Siste etappe foregikk uten komplikasjoner og min bag var faktisk den første som kom på båndet på
TRD! Så var det godt å finne sin egen seng!!!!
Konklusjoner: SQ leverer desidert varene, særlig nye C klasse er topp! Vanlig C klasse på SQ er også blant de aller beste.
SAS har et bra produkt i C i Europa. Noe av det aller beste var at innsjekking, passkontroll, boarding etc. fungerte uten nevneverdig kø. Hele turen er nå kommet inn på min
EBG konto og gir 54 600 poeng og
EBG er slik sikret for i denne perioden! Med en kvalifiseringsperiode som går frem til mai 2009 bør jeg muligens sastse på status også i et annet selskap? Men, det er muligens best å samle alle eggene i samme kurv? I helga blir det
TRD -
OSL -
CPH -
RIX -
OSL -
TRD!