4. juni 2008, kl. 21.20:
SK4782 Lyon (LYS)-Oslo (OSL)
Boeing 737-600
Selv om jeg sikkert kunne tatt meg en mileage run tilbake til Oslo også, hadde jeg på denne ruten bestilt billett på
SAS’ direkteavgang mellom Lyon og Oslo. På denne distansen fikk jeg sjekket inn på internett dagen i forveien. Jeg ankom flyplassen to timer før avgang kunne som en av de første passasjerene levere bagasje og motta ombordstigningskort.
Jeg tok meg en liten spasertur mellom de ulike terminalene på flyplassen og ble imponert over de flotte fasilitetene for flyspottere. Aéroport Lyon-Saint Exupéry ligger cirka 20 km. øst for byen, har to rullebaner og tre terminaler. Alle selskaper bruker terminal nummer en, med unntak av Air France (og noen til) som har terminal to og easyJet som har terminal tre. Flyplassen er den fjerde travleste i Frankrike og 7,3 millioner passasjerer brukte flyplassen i 2007.
Flyplassen er organisert omtrent på samme måte som Tegel-flyplassen i Berlin. Gatene er delt inn i blokker på fire og hver blokk har sin egen sikkerhetskontroll og et varierende servicetilbud.
SAS bruker i utgangspunktet Boeing 737-700-fly på sine leisure-ruter, men på dagens avgang var LN-RPE satt opp. Boeing 737-600-maskinen ble levert til
SAS i 1999, men har vært utleid til Air Europa i om lag et år og har de siste årene fløyet for
SAS uten Scandinavian Airlines-titler på flykroppen. Maskinen mangler også vikingnavn påskrevet, men den heter egentlig Edla Viking.
Ombordstigningen startet ti minutter før flyavgang, og jeg skjønte raskt at det ikke var mange som skulle med flyet. Jeg overhørte noen tall fra flyvertinnene som sa at 55 passasjerer hadde vært med ned til Lyon og at 37 passasjerer skulle reise opp. Blant dem satt det en passasjer på Economy Extra, som
SAS for øvrig har sluttet å selge mellom Lyon og Oslo.
Jeg fant meg til rette i sete 3A og fikk hele raden for meg selv. Maskinen hadde gamle
SAS-seter, som er ganske mye mer behagelige enn de nye. Tre eldre og blide damer jobbet i kabinen denne kvelden, og foran satt en dansk kaptein. Flytiden ble beregnet til to timer og 25 minutter, med en distanse på 1659 km.
Det ble en rolig og meget behagelig tur nordover – fritt for både turbulens og barneskrik. Kabinpersonalet var meget hyggelige, selv om de gjerne kunne tatt seg en runde ekstra med salgsvognen. Jeg kjøpte en varm ciabatta og en øl til 70 kr.
Jeg registrerte ellers at
SAS Norge har fått nye og flotte menyer.
Vi landet på 19R rundt midnatt. Bagasjen kom etter ti minutter venting, men kofferten var ødelagt og jeg måtte til
SAS-skranken og få rekvisisjon for ny koffert.
Konklusjon
Jeg er sjokkert over den elendige behandlingen vi fikk i København og har sendt en klage til
SAS på dette. Jeg synes også det er temmelig uprofesjonelt at de ikke gir beskjed om at de har endret routing for reisen min – med utreise to timer før det jeg egentlig bestilte. Alt maset om papirbillett var dessuten irriterende – og
SAS Ground Services på Gardermoen kunne med fordel ha sjekket meg inn hele veien. Ellers er servicen om bord hos
SAS god og forutsigbar, men som jeg har sagt så ofte før:
SAS bør lære av Lufthansa! Lufthansa-turen var et høydepunkt.
Tidligere rapporter
Oslo-Bristol-Oslo
Oslo-Barcelona-Oslo
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen
Rygge-Istanbul-Rygge
Bergen-Paris-Oslo
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen
Oslo-Madrid-Oslo
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo
Bergen-Torp-London Stansted-Torp
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo