Re: Flygarkeologi runt Arlanda: Spantax-haveriet 1970
Interessant reportasje og et interessant tema. I Norge har det siden krigen nesten bare vært fokusert på havaristeder og vrak fra krigen, men sivile ulykker er (minst) like interessante å dokumentere før de gror fullstendig igjen og ingen lenger husker hva som skjedde. I mitt og CKs m.fl.s nærområde finnes det havaristeder etter så store fly som F-28 og Viscount. Selv har jeg ikke vært på noen av stedene, men det er vel mange her som har vært og sett stedet hvor Fellowshipen gikk ned og hvor det i dag er satt opp en minneplate. CK viste noen bilder her for lenge siden. Etter min mening bør det settes opp minneplater e.l. alle steder hvor det enda ikke er gjort.
Det har forresten vært en del diskusjoner om den morbide vrakturismen til vrak fra krigen som gjerne inkluderer vandalisme og plyndring. Derfor er en del havaristeders posisjoner blitt forsøkt holdt hemmelig. Det er en kjent sak at det har vært mange besøk, særlig fra Tyskland, men også fra andre steder (ref. Gladiator), hvor mangt og mye er blitt transportert vekk. Ved noen anledninger har lokalfolket satt seg imot at deler har blitt eller har vært planlagt fjernet fordi de har betydning for lokalsamfunnet eller fordi de er landemerker. Her er vel historien om Fw 200 ved Voss det beste eksempelet. Jeg vet faktisk ikke hva som er status, men Deutsche Museum für V&T har vel ennå ikke fått disse kjempeviktige delene til sitt restaureringsprosjekt?
Respekt for de døde er også et viktig poeng, selv om de fleste omkomne fra krigen etterhvert er hentet av bl.a. den tyske krigsgravkommisjonen. Har selv sendt avgårde Bell412SP som dro og hentet bits & pieces på fjellet. Det er meg bekjent ingen vrak etter sivile ulykker hvor det finnes likdeler.
|