Re: Sierra Leone
Flyplassen er en stor begrensning for turisme til landet. For det første, holder den ikke mål sikkerhetsmessig. Uten at jeg vet for mye om det. Men det var ikke engang røntgenmaskiner for håndbagasje. Og når landets transportminister går ut i avisen og sier at folks liv blir satt i fare, ja da er det vel egentlig grunn til bekymring.
En annen ting er flyplassens beliggenhet. Man må ta ferge fra byen, selve turen tar en snau time. Men problemet er at det ikke eksisterer noen ordentlige rutetider for fergen. Den går når det passer. Og kommer du for sent, rekker du ikke flyet. Vi dro fra hotellet omtrent 9 timer før flyavgang, og det er ikke holdbart. De andre jeg reiste med hadde ennå flere timer før avgang, men så god tid måtte man faktisk beregne. Det går ikke i dagens verden.
Fergen var forøvrig hva jeg kaller en ro-re båt. Roll on, reverse off. Det var tettpakket med biler på dekk, og det var virkelig liv og røre når dette skulle organiseres. Masse armer og bein i bevegelse, og mye roping og hyling. Men de får det til!
Etter min mening er flytting av flyplassen kanskje noe av det mer viktige man kan gjøre i Sierra Leone akkurat nå. Men det koster, og penger er noe landet ikke har. En ond sirkel det der. For å bli rik må man investere. Men har man ikke noe å investere....