20. februar 2008, kl. 15.45:
United Airlines UA0466, San Francisco (SFO)-Denver (DEN)
Boeing 757-200
Etter to-tre fantastiske dager i San Francisco, skulle jeg tilbake til Chicago, denne gangen via Denver. Jeg ankom en time før flyavgang, men oppdaget raskt at flyet var en time forsinket. Veldig rolig på flyplassen, og innsjekk gikk greit, til tross for at jeg også denne gangen måtte ommøblere litt på bagasjen. Kofferten hadde neppe blitt lettere etter noen dager i San Francisco.
United Airlines’ innsjekking i San Francisco. Legg merke til automatene.
Sikkerhetskontrollen var også her svært effektiv, og på grunn av forsinkelsen hadde jeg nesten to timer på flyplassen før avgangstid. Jeg fikk dermed gått en del rundt og sett, men som følge av en ganske tung sekk, var bevegeligheten noe begrenset, så jeg slo meg ned i gate 81 over en time før avgang. Ble positivt overrasket over flyplassen, som til tross for sine noe dystre farger, hadde brede pirer og store vinduer.
Jeg så ganske mange United Airlines Boeing 737-300-fly, blant annet dette som ble levert i 1988 (N337UA). Noe for Norwegian?
Dette Boeing 757-200 er på vei til Washington D.C. og er desto mye flottere enn flyet over.
Ombordstigningen ble gjennomført på samme måte som i Chicago, og også her hadde United satt opp flotte og informative informasjonsskjermer. Det var N585UA, et Boeing 757-200-fly levert i 1993 med 182 seter, som skulle fly meg til Denver. I motsetningen til den forrige avgangen ble ombordstigningen gjennomført gjennom dør nummer to i flyet. Ble positivt overrasket over hvor stort og luftig flyet var. Hadde valgt sete 17F som er raden bak nødutgangen og dermed i den første Economy-rekken. Ble tilbudt å oppgradere til Economy Plus for 22 dollar, men da jeg verken er veldig lang eller veldig feit, syntes jeg ikke det var nødvendig på en flytur på drøye to timer.
Nok et Boeing 757-200-fly. Dette er N548UA som ble levert i 1992.
United Express, eller egentlig Skywest Airlines, 32 seter store Embraer EMB-120ER.
Ingen tvil om at Virgin Americas Airbus A319-maskin ser flott ut! Dette er N525VA, som ble levert i november 2007.
En noe eldre Airbus A319-maskin vises på dette bildet: US Airways’ N809AW, levert i 1999.
http://www.youtube.com/watch?v=E1LlBD6L8no
Take off fra San Francisco.
Ingenting å utsette på vingen, bortsett fra at den kanskje skulle hatt winglets?
Utsikt fra sete 17F.
Servering – klassisk amerikansk innenriks.
Det er syv timer tidsforskjell mellom Norge og Chicago, og ni timer mellom Norge og San Francisco. Denver ligger omtrent midt i mellom og på vei østover fikk jeg med meg en nydelig solnedgang.
Flyturen mellom San Francisco og Denver er på vel 1.500 kilometer, og flytiden endte på to timer og fem minutter. Etter ankomst i Denver måtte vi vente i cirka 20 minutter på å kjøre inn på gaten fordi et annet United-fly hadde okkupert den med tekniske problemer. Jeg ble litt stresset for connection-flighten min, men det viste seg at det skulle gå bra.
Også på denne flygningen var det en hyggelig besetning, som for øvrig benyttet enhver anledning til å påpeke at de var San Francisco-basert. Kabinfaktoren lå på cirka 80 prosent.