View Single Post
Old 27-02-2008, 18:04   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo

13. februar 2008, kl. 12.30:
SAS SK0262, Bergen (BGO)-Oslo (OSL)
Boeing 737-500

Jeg ankom Bergen-Flesland cirka en time før flyavgang. Det er sjeldent jeg reiser med fly midt på dagen, men siden jeg hadde avtaler på ettermiddagen i Oslo, og siden jeg helst ville unngå å stå opp veldig tidlig, passet SAS’ første ettermiddagsavgang veldig bra. Jeg sjekket inn på internett dagen før og valgte sete 7F som BN1. På Flesland var det rolig, og jeg kunne levere bagasje og gå gjennom sikkerhetskontrollen på under fem minutter. Brukte også denne gangen fingeravtrykk fremfor legitimasjon. LN-BRO (Magnus Haraldsson), en Boeing 737-500 levert til Braathens i 1991, stod ved gaten da jeg kom opp og etter en halvtimes venting begynte vi ombordstigning. Flyet har 120 seter, og etter mitt øyemål lå belegget på cirka 80 prosent. Maskinen var malt i de nye SAS-fargene, men setetrekk og gulvtepper var ikke nytt.

Benplassen på SAS’ tidligere Braathens-fly er bedre enn hos SAS selv.

I forbindelse med UEFA cup-kampen mellom Brann og Everton var flere sjeldne fugler representert på Flesland, blant annet Thomsonfly og Monarch.

For en gangs skyld tok vi av mot nord, og vi måtte derfor svinge brått rett etter avgang. Utsikt mot Flesland.

Det er ikke alltid man ser så mye på flyreisen over mellom Bergen og Oslo, men denne dagen var et flott unntak. En av de beste turene jeg har hatt mellom Oslo og Bergen, i alle fall utsiktsmessig.

Selv om flyet holder seg godt, merkes det at maskinen ikke er den nyste i flåten.

Vi fikk servert te og kaffe like etter avgang, og kapteinen kunne fortelle at flyforholdene var meget gode, med unntak av Gardermoen som var tåkelagt – ”som vanlig”, slik han selv uttrykte det. De 325 kilometerne mellom Bergen-Flesland og Oslo-Gardermoen ble unnagjort på 40 minutter, og besetningen kommer i kategorien relativt hyggelige og interesserte.

Joda, kapteinen hadde rett. På Gardermoen var det godt med tåke, men vi kom oss greit gjennom og landingen på 01R var upåklagelig.

Det er en ganske lang taksevei fra landing på 01R og frem til gate 25. Ved nabogaten stod uansett en av LN-BROs brødre, LN-BRK (Magnus Barfot) – også en Boeing 737-500 levert i 1991.

Gardermoen var tåkefylt og ser du nøye etter, ser du at det faktisk er to SAS-fly på dette bildet!

Last edited by FlightDeck; 27-02-2008 at 19:15.
FlightDeck is offline   Reply With Quote