Da skjelver nok O'Leary i buksene sine, AirbusTero har reist med RyanAir og skal avsi dommen. (Forsøk på selvironi...) Konklusjonen først, for de som ikke er interessert mer: Ja, det er utmerket å reise med RyanAir!
Så litt mer utførlig (jeg skriver denne etter å ha kommet hjem nå på natta, så går jeg etter og redigerer litt i morgen formiddag, tenker jeg).
Avreise med Torp-Ekspress fra Galleri Oslo kl 1040. Allerede 1025 begynte folk å gå om bord og løse billetter. Kjøpte en t/r billett til 270. Det var litt mer enn halvfull buss fra første stasjon, og etter hvert ble den temmelig full. Jeg var en av de heldige som fikk ha et sete for meg selv. Ankomst Torp allrede 1230. Med flyavgang beregnet til 1410 er dette litt i overkant tidlig. En liten baguette og en halvliter i den første kafeen, deretter obligatorisk innkjøp av en halvflaske Gammel Dansk. Så vurderte jeg om jeg skulle prøve også den største kafeen, men fant ut at jeg like godt kunne gå opp til passkontrollen.
Rett etter passkontrollen så jeg at temmelig mange allerede hadde satt seg ved utgangen. Men akkurat i det jeg kom opp der, fikk de som satt der beskjed om å trekke ut av det området - de skulle lage sperringer av bånd og sjekke folk inn. En litt snodig løsning. Men perfekt for meg: Helt tilfeldig ble jeg nå først i innsjekkingskøen! Imidlertid hadde jeg ikke Priority Boarding/Web-innsjekk, og måtte således slippe et 10-talls med "gule lapper" forbi meg. Disse ble da stående (hvilken fornøyelse å ha Priority Boarding...) nærmest utgangsdøra. Jeg som da ikke hadde betalt for et slikt fortrinn, kunne da finne meg en stol 1 meter unna de som hadde betalt mer. Det er klart - dette er et minus med RyanAir - alle maser og skal først i køen. Jeg skjønte imidlertid at flyet langtfra ville bli fullt, så slappa av på det hele.
Vel om bord - ca 25 passasjerer hadde Priority Boarding, kom resten i flokk og følge. Jeg hadde ikke noe problem med å sikre meg en 3-setter alene, litt bak i flyet. Det er relativt trangt til beina, men jeg synes plastsetene som ikke kan felles ned er greie nok på en så kort tur. Vi ble vel ca 25 minutter forsinket fra Torp. Akseptabelt. Kabinpersonalet var en salig blanding av forskjellige nasjonaliteter, noe spansktalende også tror jeg... Serveringen kom raskt i gang. Det var en del som skulle handle, men jeg fikk til slutt mine 2 poser (!) med whisky. 25 cl i hver, og dette var altså et "tilbud" 2 for 1! Whiskyen var av tvilsom kvalitet, og for 5 euro var det ikke all verden. Men greit. Hadde ikke forventa mer. Forresten er det umulig å unngå søl med disse posene. Dårlig patent. Uansett var kabinen ren og pen - mye renere og penere enn sist gang jeg reiste med
SAS...
Ankomst litt etter på Stanstead. Det vel halvfulle flyet var raskt over i terminalen, og der gikk det greit med både passkontroll og videre forbindelse med Stanstead Express. Funka fint også videre fra Liverpool Station og Kings Kross, og så var det bare ca 200 meter til hotellet mitt.
Beregnet god tid på returen. Og her kan man se at det hele tar litt tid: ca 1530 fra Kings Cross. 1555 fra Liverpool Station. Ankomst 1640 Stanstead. Og her hadde jeg håp om å få en matbit+cola før innnsjekk, men det var dårlig med restauranter på den siden. Derfor valgte jeg like godt å stå å måpe på tavla i håp om å få sjekket inn tidlig. Så stod der ca i 20 min. Så var det i full fart til innsjekkingen, som ikke hadde startet - nye 15 min i kø uten at det skjedde noe. Så sjekket jeg inn som nr 17. Og så skulle jeg sende kofferten som bagasje, som jeg ikke hadde betalt for på forhånd. Trodde dette skulle ordnes VED innsjekk, men der tok jeg feil. Dette skulle betales i en egen skranke...
Dermed bar det ut av den køen, og over i en ny kø. Imidlertid sa den hyggelige dama bak innsjekkingsskranken at jeg bare kunne komme rett fram og forbi køen etter at jeg hadde betalt. Men ved betalingsskranken var det ca 25 personer foran meg, og det er vel her man finner de rareste typene (inkludert meg selv, da, kanskje...) Observerte 1 stk drita middelaldrende italiener størrelse XXXL som ropte "Fuck mister Ryan Air" etc.... mannen lukta sterkt av urin, for øvrig... Han var meget misfornøyd med RyanAirs løsninger på bagasjehåndteringen...En italiensk dame i 40-årene ble litt etter hysterisk fordi hun hadde mistet flyet sitt. Så i den avdelingen var det i hvert fall liv og røre. Jeg fikk etter en 15 minutters tid betalt mine 10 pund for bagasjen.
Så var det tilbake til skranken og deretter til en LANG sikkerhetskontrollkø. Og da var det så sent på kvelden og så mange timer med ståing og gåing at jeg bare må bli irritert på voksne menn som ikke klarer å få den laptopen ut av bagasjen før de står ved båndet...

Ok - uten å gå mer i deltaljer om Stanstead - jeg rakk knapt en matbit og bare såvidt rask taxfreehandel selv om jeg sjekket inn som nr 17 og da to timer før. Dette er absolutt et minus. Jeg liker å ha litt tid på flyplasser for å suge inn stemningen, ta en god drikke og shoppe litt.
Gate 50 lå ganske langt borte, og det var som sagt bare å gå rett bort. Der var det også bedre plass på serveringsstedene. Og så var det køopplegg ved gaten igjen. Da jeg kom fra fram stod det allerede en håndfull på Priority Boarding, og en 20-30 på den vanlige linja. Jeg fatter ikke poenget med å betale ekstra for å stå i kø?! Nuvel - en rask opptelling fortalte meg at jeg overveiende sannsynlig ikke kom til å få midtsete selv om jeg gikk sist om bord. Det var bare åtte bak meg denne gangen. Jeg fant sete 22C ledig, og bare en enslig mann på 22A. Godt! Totalt var flyet overraskende fullt - tipper nærmere 95 prosent bellegg. Passasjerene var alt fra bestemødre med fire barnebarn og sønn på slep, til tydeligvis en gruppe med menn som reiste i jobbsammenheng på kurs eller lignende.
Og så var det kanskje det som imponerte meg med RyanAir: Meget effektiv boarding. De fire damene (minst to fra Øst-Europa) var blide, smilende og sjarmerende. Og de jobbet virkelig som helter. Det var take off ca 10 minutter etter skjema. Det tok en del tid før de slukket setebeltelysene, men så var damene i full sving. Jeg tror de må ha solgt utrolig mye på denne turen. Jeg satt på nestsiste raden som fikk "servering", men skulle ikke ha noe. Det var mange som ville ha wraps eller annet spiselig - men de var tom for mat! Vertinnene kommenterte seg imellom at det kom til å bli ille på neste tur - de ville jo ikke ha noe å servere! Til og med te var de tom for... Men sjokolade og peanøtter fantes visst. Her har det sviktet i logistikken - eller det er kanskje vanlig? Ikke vet jeg. Men disse damene stod virkelig på. De kommuniserte seg imellom med fakter og formelig løp ned etter midtgangen flere ganger. Og de var også smilende - hele veien. Fra kapteinen ble det ikke sagt stort - bortsett fra at det var 39 minus da vi var i ferd med å gå ned, mens vi var heldige fordi det var litt varmere på bakken - 11 pluss. Hø Hø. En rask runde med skrapelodd rakk de før ankomst, men intet øvrig salg av taxfree.
Torp var meget effektive på passkontroll og bagasjeutlevering. Jeg var ute av terminalen mindre enn 15 minutter etter at flyet hadde tatt bakken. På Torp-Ekspressen var det 27 passasjerer tilbake, så det var god plass. Halvparten gikk av underveis, halvparten gikk av i Oslo.
OK - dette ble en lang tekst. Totalt sett, oppsummert: Jeg betalte 211 kr for turen, samt 111 kr for bagasjen en vei. Fantatsisk pris! Det er et stykke å reise Torp-Oslo, men ikke verre enn at det er akseptabelt om man sparer noen hundrelapper. Stanstead er slitsom, men jeg vet ikke om den er
MYE verre enn alternativene i London. Torp er derimot enklere og lettere å forholde seg til en Gardermoen. Selve flyselskapet RyanAir har jeg et godt inntrykk av - de leverer et no-frills-produkt som jeg vel kan leve med. Fargene, og designet, som jeg ikke liker, understreker billig-imaget de har - greit nok. Plassen er akseptabel om bord. Detaljer i markedsføringen og bestillingen kunne vært forenklet, men man får vel det man kjøper.
Grensekosten for meg (er det vel det heter?) er ca 250 kr hver vei - under ellers gitte like forhold (avgangstider etc) totalt ca 500 kr. Derfor må RyanAir fortsatt være bilig for at jeg skal velge dem framfor andre.