Quote:
Originally posted by BU662
Jeg ikke ser grunnen a utskille off-shore traffik fra de flyplassene. Kanskje noen har gode argumenter som kan overbevise meg, mens siden disse operasjoner er ikke oppfört som f.e. Stavanger Heliport vil jeg inkludere de inn i tallene av flyplassene.
|
Det må være opp til hver enkelt hva en mener om hva som skal med og ikke, men Avinor definerer ikke offshore og transitt som lokalt generert trafikk på en flyplass. De passasjerene gir heller ikke riktig bilde av den reelle trafikken, og det er hovedargumentet til Avinor.
Hvorfor transittpassasjerer ikke gir et riktig bilde er presentert over. Når det gjelder offshore så sier den bare hvor mange de forskjellige operatører på norsk sokkel transporterer til og fra installasjonene. Den sier ingenting om et reelt trafikkgrunnlag fra Stavanger, da det er likegyldig hvor helikopterne lander og tar av på land. Trafikken kunne kunne i pårinsippet like gjerne gått fra Haugesund. Dessuten er ikke helikoptertrafikken åpen for alle. Man kan ikke bare kjøpe seg billett for å ta seg en tur. Så skal vi også ta med oss det faktum at oljeselskapene registrerer 1 person i helikopteret som 2 passasjerer. Én gang ut og én gang når de kommer tilbake. Det er da vel en naturlig konsekvens at de kommer inn etter å ha reist ut...?