Air Europa - flåte og nyheter

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Air Europa - flåte og nyheter

Air France-KLM skal ha lagt inn en bud på $300 millioner, for å kjøpe 51% av Air Europa

https://finance.yahoo.com/news/air-france-klm-offers-300-092321624.html

MADRID (Reuters) - Franco-Dutch airlines group Air France-KLM has offered 300 million euros ($326.82 million) for a 51% stake in Spanish airline Air Europa, news website El Confidencial said on Tuesday, citing unnamed sources close to the negotiations.
 
Re: Air France-KLM byr på Air Europa

Hvis AFKL får til dette, påvirker det sjansene for TAP-oppkjøp? Blir bra mye SkyTeam og AFKL på den iberiske halvøy om begge disse transaksjonene går gjennom.
 
Re: Air France-KLM byr på Air Europa

Hvis AFKL får til dette, påvirker det sjansene for TAP-oppkjøp? Blir bra mye SkyTeam og AFKL på den iberiske halvøy om begge disse transaksjonene går gjennom.

ENIG! TAP Portugal er nok et viktigere oppkjøps-objekt for Air France/KLM enn Air Europa, men av og til må man "smi mens jernet er varmt" og legge inn et bud på et strategisk gunstig tidspunkt. CEO Ben Smith har vært tydelig på at begge selskapene har stått på Air-France/KLM sin ønskeliste.

TAP Portugal rangeres som 15. største selskap i Europa og hadde i 2024 16.1 millioner pax, en flåte på 80 fly og rute til 87 destinasjoner.
Air Europa rangeres som 19. største selskap i Europa i 2024 med 12 millioner pax, en flåte på 43 fly og rute til 44 destinasjoner.

Selv om begge selskapene befinner seg på den iberiske halvøy, så opererer de på litt ulike regioner der nede(henholdsvis Portugal og Spania) samt i Sør- og Mellom-Amerika, der TAP Portugal i hovedsak betjener den portugisisk-talende regionen(Brasil), mens Air Europa i hovedsak har rutenett i det spansktalende området av Sør-Amerika.
 

Attachments

  • IMG_1520.jpg
    IMG_1520.jpg
    141.7 KB · Views: 1,627
  • IMG_1550.jpg
    IMG_1550.jpg
    382.1 KB · Views: 1,630
Last edited:
Re: Air France-KLM byr på Air Europa

Og IAG vriker være åpen for å selge deres 20% eierandel.
https://www.reuters.com/markets/dea...ling-20-stake-air-europa-ceo-says-2025-03-27/

BRUSSELS, March 27 (Reuters) - British Airways-owner IAG (ICAG.L), opens new tab will consider selling its 20% stake in Air Europa as the Spanish airline's owner continues talks with Air France-KLM (AIRF.PA), opens new tab and Lufthansa (LHAG.DE), opens new tab to sell a stake in the company, IAG's CEO told Reuters.
 
Air Europa - status og flåte

Virker som de fortsetter å plukke opp brukte 787 maskiner. Denne er bygget for Avianca tilbake i 2019, men ble aldri satt i trafikk.

Boeing 787 -9 43983 851 EC-OGY Air Europa air-test at PMI 16apr25, OE-reg prior delivery ex OE-IBM

Dagens flåte:
737-800: 26
787-8: 10
787-9: 15

Air Europa Express:
737-800: 8
 
Re: Air France-KLM byr på Air Europa

Det er visst ikke så lett å bli enige om pris eller verdien her.

https://www.ch-aviation.com/news/153878-air-europa-sale-talks-stall-over-valuation-report

Lufthansa Group and Air France-KLM have halted talks to acquire a stake in Air Europa (UX, Palma de Mallorca) due to a disagreement over the price with the Hidalgo family, the carrier's majority owners through Globalia. According to the Spanish newspaper El Confidencial, the two airline groups rejected the Hidalgos' EUR1 billion euro (USD1.13 billion) valuation of Air Europa.
 
Re: Air France-KLM byr på Air Europa

ENIG! TAP Portugal er nok et viktigere oppkjøps-objekt for Air France/KLM enn Air Europa, men av og til må man "smi mens jernet er varmt" og legge inn et bud på et strategisk gunstig tidspunkt. CEO Ben Smith har vært tydelig på at begge selskapene har stått på Air-France/KLM sin ønskeliste.

TAP Portugal rangeres som 15. største selskap i Europa og hadde i 2024 16.1 millioner pax, en flåte på 80 fly og rute til 87 destinasjoner.
Air Europa rangeres som 19. største selskap i Europa i 2024 med 12 millioner pax, en flåte på 43 fly og rute til 44 destinasjoner.

Selv om begge selskapene befinner seg på den iberiske halvøy, så opererer de på litt ulike regioner der nede(henholdsvis Portugal og Spania) samt i Sør- og Mellom-Amerika, der TAP Portugal i hovedsak betjener den portugisisk-talende regionen(Brasil), mens Air Europa i hovedsak har rutenett i det spansktalende området av Sør-Amerika.

Flere af de sydamerikanske destinationer glemmes på det rutekort. Såsom Cordobá, Ascunsíon, med mere.
 
Re: Air France-KLM byr på Air Europa

Turkish snuser visst også på en eierandel her

https://www.aviation24.be/airlines/...s-bid-for-air-europa-stake-as-deadline-nears/

Turkish Airlines is considering a bid for a minority stake in Spain’s Air Europa, joining Lufthansa and Air France-KLM in a growing field of potential investors ahead of a binding bid deadline in early July, sources told Reuters. The move is part of Air Europa’s effort to raise funds to repay a pandemic-era government loan.
 
Re: Air France-KLM, samt andre, byr på Air Europa

Spansk media melder det nå er Turkish som er nærmest en avtale.
 
Re: Air France-KLM, samt andre, byr på Air Europa

Globalia, konglomeratet Hidalgo-familien styrer, eier 80 % av aksjene, mens de resterende 20 % eies av IAG.

Globalia har aldri indikert at de er villige til å selge alt av disse 80 % av aksjene. Deres strategi er å skaffe nødvendig midler til refinansiering av gjeld som forfaller 2026, og deretter å beholde nok til å ha kontrollen over flyselskapet (dvs minst 51 %).
Det spørs om denne strategien er god match med Lufthansa-gruppen eller Turkish Airline.

https://aerospaceglobalnews.com/news/turkish-airlines-air-europa-stake/
 
Re: Air France-KLM, samt andre, byr på Air Europa

Globalia, konglomeratet Hidalgo-familien styrer, eier 80 % av aksjene, mens de resterende 20 % eies av IAG.

Globalia har aldri indikert at de er villige til å selge alt av disse 80 % av aksjene. Deres strategi er å skaffe nødvendig midler til refinansiering av gjeld som forfaller 2026, og deretter å beholde nok til å ha kontrollen over flyselskapet (dvs minst 51 %).
Det spørs om denne strategien er god match med Lufthansa-gruppen eller Turkish Airline.

https://aerospaceglobalnews.com/news/turkish-airlines-air-europa-stake/

Det var derfor Air France-KLM trakk seg, men det er uansett ikke noen problem for Turkish, da de som ikke-EU selskap uansett ikke kan eie mer enn 49% av aksjene.
 
Re: Air France-KLM, samt andre, byr på Air Europa

Air France-KLM trekker seg fra et eventuelt oppkjøp...

Air-France/KLM har nå fult fokus på å sikre seg TAP Air Portugal og da er det nok klokt å ikke ha eierskap i flere mindre flyselskap rundt om i regionen som kan ende opp som ulike små snubletråder som gjør at et eventuelt oppkjøp av TAP ikke blir godkjent.
De ligger nå som gjedda i sivet og bare venter på det selskapet de EGENTLIG vil ha nemlig; TAP Air Portugal.

https://www.theportugalnews.com/news/2025-08-02/air-france-still-interested-in-tap/99324
 
Last edited:
Re: Air France-KLM, samt andre, byr på Air Europa

Så vil vel i praktis betyde at Air Europa på sigt forlader SkyTeam, for at overgå til StarAlliance.

Det er nok ikke noe automatikk i det, spesielt med tanke på at Turkish jo er litt mer "perifer" Star-medlem. Så skal jeg tipper ser jeg heller for meg en egen JV mellom TK og UX.
 
Back
Top