View Single Post
Old 25-02-2025, 22:19   #2
Gunnar
ScanFlyer Gold

Default Re: Ønsker jobb som bakkepersonell – spørsmål om kvalifikasjoner

1. Kreves det spesifikk utdanning?
- Nja, kravet i utlysning er fullført Grunnskole. Erfaringsmessig ser det ut til at det fleste ønsker fullført VGS i tillegg. Usikker på hvordan arbeidsgivere ser på det å gå rett ut i jobb etter bare ett år på VGS, men rett fra VGS til jobb burde telle positivt. Arbeidsgiver gir nødvendig opplæring, men det skader ikke å være praktisk anlagt.

2. Er det en god ide å starte som sommervikar for å øke sjansen for fast stilling?
- I og for seg ikke dumt, men heller ingen garanti. Men de fleste handling-selskaper ser ut til å ha sommervikarer som "hovedrekruttering".

3. Er det noen spesifikke ferdigheter eller sertifiseringer som vil gjøre meg mer attraktiv som kandidat?
- Som stuer kan førerkort ut over B (BE/C1/C/C1E), samt truckførerbevis, være en forddel. Og god fysisk form.

Hva intervjuforberedelser angår har jeg ikke mye å tilby. Men å lese gjennom og tenke/reflektere over hva som står i utlysningen er noe jeg pleier å gjøre, selv om de siste søknadene mine var interne hos en arbeidsgiver som allerede kjenner meg ganske godt. Her ville jeg spesielt lest nøye og tenkt over det som står under "Dine arbeidsoppgaver vil være" og "Hvem er du?". Men ikke ignorer resten heller. Da har du antakelig et godt utgangspunkt for å kunne fortelle om deg selv, og svare på arbeidsgivers spørsmål.
Og noter gjerne et par (eller flere) spørsmål som du selv har om stillingen. Har du i tillegg gode referanser kan det være gull.