Etter et par timer i Køben begynte det å nærme seg en ny avgangstids, så man spaserte opp til København H og fant plattform 4.

Der sto det en slik en. Om jeg har skjønt ting riktig, så er den røde delen av toget en elektrisk IR4, mens den grå er en dieseldrevet IC3. Disser er koblet sammen i skjønn harmoni, med førerhus svingt til siden der togene er koblet sammen, slik at man kan gå gjennom hele togsettet. Er visstnok den eneste jernbanen i verden hvor de driver og kjører diesel og elektriske togsett sammen, med begge fremdriftsmåter samtidig.

Siden det er til tider manglende servering på danske IC og
ICL(Lyn) tog så ble det en tur innom 7/11 for en fransk hotdog og en kaffe.

Alltid behagelig å sitte på toget og se på den trege biltrafikken.
(
https://imgur.com/UtXFiP4)

Over Storebæltsbroen. Den spektakulære delen av krysningen foregår for tog i tunnel, så der var det ikke mye å se.

Gode seter på togene, litt kjedelig å sitte og beinflørte med hvemnå som måtte sitte ovenfor deg.
I Fredericia koblet vi fra den elektriske delen av toget og vi fortsatte nordover på ren dieseldrift. I Aarhus er det sekkestasjon og plutselig kjørte jeg baklengs videre nordover, men det er ikke noe jeg er plaget med.
I Ålborg ble det på tide å hoppe av toget og finne veien til hotellet. Ble et rom på Cabinn da det var rimelig.

Viste seg at når jeg bor på hotell så ligner det mer på en båt (ferge) enn når jeg bor på en faktisk båt.
Sulten blir man også etter å ha sittet stille på toget og lest bok i et par timer, så jeg trasket bort til Wildebeest Gastropub.

Jeg valgte å betale for min drikke... men tror danskene er inne på noe her.

Smakte fortreffelig, og ble vasket ned med både brown ale, pale ale og
IPA, alt lokalt brygget i Nord-Jylland.
Satt ved siden av skravlesykt pensjonistektepar fra Kristiansand tilfeldigvis, så da hadde man litt selskap også.

Rimelig folketomt i Ålborgs gater kl 21, men fult av liv og stemning på de fleste restauranter, barer og utestede.
Ellers tikke følgende melding inn på
SMS i det jeg holdt på å ta kvelden:
Quote:
Viktig informasjon til Color Lines gjester.
Avgangen til Larvik 15.12.2024 kl. 12:50 er utsatt grunnet været.
Ny oppmøtetid er senest kl. 15:30.
|
Litt research på morgenkvisten nå så viser det seg at det er meldt greit drittvær i kveld i Danmark, så Color Line har avlyst den siste rundturen, og utsett hjemreisen på den ene for å få med seg flest mulig.
Siden min avgang ikke er utsatt pga at det ikke er trygt å seile den, så vanker det vel både kompensasjon og dekket mat mens jeg venter.
Det forkludrer også planene mine videre litt...