Så var det klart for siste flight, AF1274 til Oslo kl 21:10. så fra splitter ny og fresh A321neo ble det et gjensyn med den på alle måter grusomme Airbus A318. F-GUGR er en av seks som fortsatt er i bruk hos AF. Og de er kanskje de siste A318 i ordinær rutetrafikk? At flyet er «stutt tjukt» med proporsjoner som en gris er nå en ting. Men det er også fryktelig trangt, knyttnevetest milevis fra bestått.
Flyet var smekkfullt og det var satt av hele 1,5 rad til business. Flyet mangler rad 1 abc. Biz var da full med 6 pax og jeg satt uheldigvis på 2D. Ikke plass i hattehyllen, så både naboen i 2F og jeg brukte gulvet på 2E til håndbagasjen.
Turens eneste høydepunkt kom ganske tidlig da de faktisk serverte champagne. Er ikke veldig bevandret i musserende drikke, men det var en helt OK De Saint-Gall.
Maten var en kald middagsrett som i følge menyen i visittkort-format var en Pot-au-feu, med hakket kjøtt, kalde kokte grønnsaker og saus av hestereddik. Kjøttet var spiselig, grønnsakene ikke… Det beste var de varme rundstykkene med smør og to utsøkte franske oster. Desserten ( i den runde bollen øverst på bildet) trodde jeg først var risotto, deretter kanskje en stor skummel sopp. Men det var altså et bakverk, en «crunchy vanilla cream puff». Den var umulig å få hull på med teskjeen, så jeg måtte ta tennene i bruk. Det endte med at det meste av det som var av «vanilla cream» endte i fanget…
Tok påfyll av champagne til maten. Sidemannen ville gjerne ha rødvin, men det var det tomt for. Så han måtte nøye seg med hvitvin. Etter maten kom det kaffe, og jeg spurte om det var mulig å få en cognac. Det visste hun ikke om de hadde, så hun måtte sjekke med en kollega som befant seg bak i bussen. Etter en god stund dukket det opp en miniatyrflaske cognac som jeg nøt til den da kalde kaffen. Om litt ble jeg mere tørst, og siden de ikke hadde rødvin spurte jeg høflig om de kunne skaffe til veie en flaske øl. Det kunne de ikke.
Heldigvis hadde vi medvind slik at lidelsene kunne avsluttes på
OSL 10 minutter før oppsatt rutetid.
Her står den lille fete grisen parkert ved gate på Gardermoen.