DAG 3 Motbakker, motvind og regnvær
Ohhhf. Det ble et par for mange -i hvert fall når man skal ut å sykle Rallarveien dagen etterpå- foran peisen på Dr Holms i går kveld. Men det var særdeles hyggelig selskap og egentlig verdt det.
Nuvel. Bakkene vest for Geilo, som i utgangspunktet er seige nok som de er, ble veeeldig tunge på morran. Men, opp kom man og tok fatt på Rallarveien med godt humør. Akkurat da jeg var startklar fra Geilo kom det et par regndrypp så jeg akslet full regnutrusting. Det var nok til at regnet stoppet og det holdt seg tørt hele veien opp til Finse. Men motvind var det, og ganske kraftig sådan. Kuling i kastene påsto meteorolygen, og her tror jeg faktisk hun hadde rett.
På Finse er det obligatorisk kaffepause. Problemet er å komme seg ut av godstolen og sele på igjen. Været på Finse var bra, sol og oppholdsvær, dog med den tidligere nevnte vinden. Men…man er jo på vei vestover, og Vestlandet leverte varene. To-tre kilometer vest av Finse begynte regnværet, og det hadde bestemt seg for å prøve å gjøre inntrykk på en østlending. Det bøtta ned, akkompagnert av kulingkast og lavt skydekke. Her var det bare å ikle seg hele habitten, inkludert plastposer rundt skoene. De ser passe dust ut, men er det eneste som funker skikkelig i mangel av store nok gamasjer. #billigtjuvtriks
Mens høyden over havet økte jevnt og trutt gikk temperaturen like jevnt og trutt nedover. Det begynte å bli såpass surt at hettehalsen måtte på under hjelmen og de tykke hanskene også. Tror det bikket ned mot 4-5 grader helt på toppen, men jeg hadde egentlig nok med å holde øynene på veien og fulgte ikke så veldig godt med på termometeret. Uansett kaldt nok til å fordre sparsommelig bruk av motorkraft, ref svaret til
MOW om rekkevidde.
Det holdt greit ned til Vatnahalsen, men kom i mål med bare 15% på begge batteriene. Våt grusvei suger fryyktelig mye strøm i motbakker.
For de av dere som har planer om å sykle Rallarveien er det verdt å merke seg at den er
vesentlig dårligere på vestsiden av Finse mot Myrdal ig Flåm enn på østsiden mot Haugastøl. Partier av veien er helt vasket bort og det er noen steder det ikke er forsvarlig å sykle, det må trilles. Dette er ikke skiltet og kan komme brått på i nedoverbakker og rundt svinger, så vær obs.
Åkkesom, jeg er nå godt over halvveis i prosjektet, og i helgen er værvarselet strålende her vestpå. Neste stasjon er Norheimsund.
Edit: Siste bilde viser to elektriske maskiner på vei vestover. 85 Nm på den ene vs 280.000 på den andre.