Quote:
Originally Posted by Midtiblinken
Drømmejobben er navigatør på jernbanen, men kom ikke så langt. Enhver idiot kan bli flyger, det er ikke noen stor kunst. Men:
1. Hiv ut 1-1.5M i dag for og kanskje få jobb.
2. Jobben kan ryke hver gang du går til legen.
3. Og hver gang du trer inn i simulatoren.
4. Legg bort behov for og være tilstede i bursdager, jul, nyttår, påske o.l.
5. De som flyr natt er trøtt hele tiden, i et yrke du ikke kan være trøtt.
Tilbud og etterspørsel bestemmer lønn, men og sammenligne med en bussjåfør sier litt om respekt du har for yrket.
Flyr ofte turer der vi solgte billetter for en halv million nok, for noen timer. Flyet koster langt over milliarden. Kravene for og få jobben gjort er store, og da bør betaling bli deretter. Men kun pga at det er mindre tilbud enn etterspørsel. Dette er i USA, men resten av verden kommer etter.
|
Tror tilbud og etterspørsel er key element her. Det du lister opp er 1:1 det samme som mannen min, siden i går kaptein til sjøss:
1. Også piloter kan ta utdannelse på universitet, man må ikke kategorisk ut med millioner av kronasjer for å bli pilot. Det er mange som blir nautikere etter å ha jobbet som maskinister, en nyttig merkunnskap å ha når du står på brua. Dertil lang utdannelse, med mange ekstrakurs (f.eks DP). Sistnevnte betales som oftest av rederiet, men det blir vel litt som typerating som vanligvis også betales av flyselskapene.
2. Same.
3. Same.
4. Same (legg til at du er 3-4 måneder borte i slengen).
5. Same (attpåtil en usunn søvnstil av å gå permanente 4timersvakter + 2 timer papirarbeid)
Allikevel får en pilot mer betalt enn en nautiker, SÆRLIG om vi begynner å se på fraktere (flag of convenience og østeuropeere er et annet tema, mannen min f.eks er en av få som er de facto under tysk flagg og dertil bør få betalt tilpasset dette samfunnet). Så det må være helt spesifikt hvor mye mer man tjener på å selge flybilletter som har mye å si, og at fagforeningene har gjort en knallhard jobb på å holde fast i gode betingelser.