Thread
:
En ukomplisert helgetur, Tongeren i Belgia
View Single Post
11-02-2024, 12:36
#
2
robertaas
Helgeturekstremist
Re: En ukomplisert helgetur, Tongeren i Belgia
Første mål var det Gallo-Romerske museet hvor de hadde en temporær utstilling om farger i antikken. Man hadde undersøkt fargerester på gamle statuer i Hellas og romerriket og fant at man var ganske langt fra renessansen med sine helt hvite statuer. Det var fargerikt og rett og slett glorete når de skulle beskrive krigere de fra østen som de hadde støtt på. Denne utstillingen var så bra at den sikkert dukker opp andre steder etter at den avslutter her i juni.
Etter noen kirker med glassmalerier prøvde jeg komme meg opp i kirkettårnet som er regionene høyeste utsiktspunkt. Igjen var det selvbetjening og billett med QR-kode fikk man fra nærmeste museum. Inngangen var en seksjon i kirkeveggen som man hadde skåret ut og laget dør av. Måtte gå innom senere for å sjekke at det virkelig var lite synlig når det var lukket. Sluse for å komme inn og ut og mye av trappene var nye og godt belyste. Det var laget utstillinger underveis opp og selv på toppen var det helt trygt selv for folk med høydeskrekk da man ikke slapp helt ut til kantene.
Har vært oppi mange kriketårn og her burde mange som er ansvarlige for slikt ta seg en studietur.
Neste mål var en kunstinstallasjon blant vinmarkene utenfor Borgloon. "Reading between the Lines" er en liten gjennomsiktig kirke. Det er også flere andre installasjoner rundt Borgloon, blant annet et kapell som skal flyte i luften. Man reiser dit med buss og går gjennom vinmarkene. Prøvde time med solnedgang, men med var litt mere skyer enn planlagt for helt optimale bilder.
Attached Thumbnails
robertaas
View Public Profile
Send a private message to robertaas
Visit robertaas's homepage!
Find More Posts by robertaas