Så blev det Januar og tid til årets analyse af det "skandinaviske blodbad" og hvordan er det så gået for luftfartselskaberne med aktiviteter i Skandinavien i det seneste år, og hvordan vil det gå selskaberne i det kommende år. Det kigger vi nærmere på nu, hvor en del uventede ting også er sket i det forgangne år. Lad os lægge ud med den store joker.
SAS.
SAS: Det skandinaviske luftfartsselskab har det seneste år igen vundet terræn. Passagertallet er steget og
SAS tjener atter penge. En bombe der tog fusen på mange analytikere(Inklusive jeg selv) og også i luftfartbranchen generelt var KLAFs opkøb af
SAS.
KLAF er en stærk interkontinental spiller, og er der et selskab der kan få
SAS på rette fode igen. Ja så er det KLM og AirFrance.
Mit bud på hvad vi kan forvente os af 2024 med
SAS, er at vi begynder at se et styrket netværk af ruter til SkyTeam HUBs.
SAS har allerede med sommerprogrammet proklameret at selskabet (gen)åbner deres rute fra Oslo og til Milano Linate. Linate er en lufthavn der er et mindre
HUB for SkyTeam partneren
ITA Airways. Det er ikke utænkeligt at vi ser et
SAS som vælger at fokusere mere på at reducere frekvenser til Star Alliance hubs også styrke med f.eks nye ruter til eksempelvis Bucharest(TAROM hub). styrkelse af ruterne til Paris Charles De Gaulle, og Rom.
SAS har allerede annonceret styrkelse af Atlanttrafikken til Boston og
JFK. Her i 2024 ser vi nok ikke en flytning af New York ruterne fra henholdsvis Oslo og Stockholm, fra newark til
JFK, men dette kan man nok se ske på sigt i løbet af de kommende år. For Chicago. Washington og San Franciscos vedkommende, ser man nok ikke at ruterne nedlægges, men det kan nok godt ske at der på sigt etableres ruter til henholdsvis Minneapolis, Denver og andre hubs for Delta Air Lines. En rute til Atlanta som ligeledes er Deltas største base åbnes med garanti også.
Flere rute diskussioner om
SAS kommende ejerskab og skifte til SkyTeam kan diskuteres i følgende tråd.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=157985&page=6
Norwegian: Norwegian er efterhånden kommet sig oven på nogle hårde år, med nærdød og pandemi. Selskabet ekspanderede i 2023, og er igen fundet ind til sit kernemarked og mere til. Norwegian er i løbet af 2023 begyndt af ekspandere på ruter som man ikke ville skænke en tanke at norwegian ville flyve.
F.eks har norwegian valgt at åbne ruter fra Tromsø og flere europæiske byer, og ligeledes er danske Aalborg begyndt at blive en mindre fokusby for selskabet også hvor norwegian nu flyver flere ruter hele året til sydelige destinationer foruden indenrigsruten til København. Selskabet åbner for første gang nogensinde betjening af Aarhus lufthavn parallelt med samme ruter åbnes ud af Billund. I Sverige genåbner norwegian fra S24 mange ruter fra göteborg som sidste blev fløjet før cov-19, men selskabet har hidtil holdt sig fra comeback på den svenske hovedrute mellem Göteborg og Stockholm.
Mit bud på norwegian i 2024, er at Aarhus får en kort erfære af de rødnæsede fly, idet at Ryanair allerede betjener samme ruter fra den østjyske lufthavn, og derudover vil markedet være mættet idet at norwegian allerede operere samme ruter ud af henholdsvis Aalborg, og fra S24 igen også fra Billund. I Sverige vil norwegian fortsætte ekspansionen fra göteborg igen, men det sker nok ikke forløbigt at selskabet gør comeback på Göteborg - Stockholm(
ARN), idet at
SAS og Ryanair (Og
BRA) allerede flyver disse ruter mellem sig.
Ryanair: Så kommer vi til Ryanair. Ryanair genåbnede her til vinterprogrammet deres base i København. 2 fly blev basseret, og allerede til S24 skulle selskabet efter sigende øge antallet af fly på den Københavnske base til 4. I norge har Ryanair ikke lige nu de store aktiviteter længere, men noget trafik er det da blevet til i det norske og nogle nye ruter også. i Sverige har Ryanair i 2023 øget deres tilstedeværelse i henholdsvis Stockholm og også i Göteborg, men ser man på det store svenske billede er det ikke gået som håbet for den svenske indenrigssatnings. Ruterne til henholdsvis Malmö og Skelefteå bliver lukket. Tilgengæld blev trafikken øget ud af stockholm med et ekstra basseret basefly i Arlanda i 2023.
Mit bud: For Ryanairs vedkommende ser vi i 24 at selskabet vil fokusere på at konkurrere imod
SAS og Norwegian yderligere på deres kernemarked og vinde trafik fra norwegian og
SAS. Det danske indenrigsmarked går Ryanair nok ikke ind på med det samme, men i Sverige kan det nok godt ske at der øges på frekvenser til Göteborg fra Stockholm for at forsøge at holde norwegian fra fadet på denne lukrative svenske indenrigsrute mellem Sveriges 2 største byer. Ryanair går stille med dørene men venter med at angribe til det rigtige tidspunkt indfinder sig. Hvad det ser ud til lige nu sker det ikke i løbet af 2024. Det kan dog ske at Ryanair vælger at gå ind på trianglen før eller siden for at lukrere på hovedfærdselsåren i skandinavien.
EuroWings: EuwoWings har efterhånden opgivet basen i Arlanda og overladt det meste til Norwegian,
SAS og Ryanair. Selskabet havde ikke det store held med at gå ind og presse på det svenske marked.
Mit bud. Vi kommer til at se at EuroWings igen vil koncentrere sig om kernemarkedet i centraleuropa og det tyske marked. Ruterne til henholdsvis Prag. Beirut og Malaga er dog endnu ikke lukket officielt ned endnu og en ny rute til den allerede eksisterende base i Salzburg bliver ligeledes åbnet i S24. Det er svært at give et officielt bud da EuroWings i Aarlanda kan gå begge veje, men selskabet er nok inde i en overvejelse om hvorvidt det fortsat kan svare sig at have en base i Arlanda og dette vil der nok blive kigget på det løbet af i år eller i 2025.
KLM: Så kom vi til årets joker. AirFrance og KLM gruppen. Enhver er bekendt med at skandinavien er et meget vigtigt marked for i hvertfald KLM, og har været det i efterhånden ekstremt mange år, men i år har vi nogle andre faktore omkring KLM der spiller ind. KLM står til at blive ramt af slotbegrænsninger i Amsterdam. Disse slotbegrænsninger betyder at KLM må ud og reducere sit netværk, og med
SAS nyelige overtagelse lægger bolden næsten klar. KLM vil på sigt reducere nogle af ruterne til Skandinavien for at lade
SAS overtage nogle af KLMs passagerer fra henholdsvis København, Oslo og Stockholm. København vil blive styrket som
SAS HUB, og KLM vil heraf få
SAS til at tage sig af nogle af de markeder som KLM ikke længere kan betjene så hyppigt som KLM selv ønsker.
Mit bud på det kommende år. KLM reducere i første omgang ikke driften, men på sigt når slotbegrænsningerne i Amsterdam træder i kraft så vil KLM reducere visse destinationer på det skandinaviske marked. Eksempeler kan være samtlige skandinaviske destinationer som ikke tæller de skandinaviske hovedstæder da KLM ønsker mulighed for en stærk feed ind til
SAS fra disse. De steder der vil møde en reduktion vil dog nok i stedet få tilføjet en større flytype end nuværende da frekvenser så erstattes af øget kapacitet på tilbageværende afgange.
Fra AirFrance side ser vi at der nok øges på skandinavien dels for at styrke feed til Paris, samt til
SAS og erstatte noget af den kapacitet som KLM må opgive som følge af de kommende hollandske begrænsninger.
Delta Air Lines: Som
SAS går ind i SkYTeam vil man i første omgang nok se at ruterne mellem
JFK og henholdsvis Stockholm og København gøres til helårsruter inden for en overkommelig fremtid.
Wizzair: Fortsætter med at åbne og lukke ruter hist og her, på det skandinaviske marked. De ender dog med at øge i den samlede helhed. Derudover er Wizzair så småt begyndt at flytte deres netværk fra Skavsta og til Arlanda, så på sigt ser vi nok et Wizzair der vil forsøge at gøre sig til overfor Ryanair i Arlanda, men mere om dette på et senere tidspunkt.
easyJet: Beflyver ikke længere Norge og har reduceret ekstremt meget på det svenske marked hvor kun Berlin og Genvé flyves et par gange om ugen. easyJet har fortsat øjet rettet i mod København i det kommende år.
Widerøe: For første gang tager vi Widerøe med i denne analyse. Widerøe som tidligere mere eller mindre blev betragtet som et feederselskab for
SAS, har haft vokseværk og står nu mere eller mindre på egne ben. Selskabet købes af Norwegian og selskabet forsøger at bygge et mindre
HUB ud af Bergen.
Mit bud er at når vi kigger nærmere på Widerøe efter Norwegians køb af selskabet så vil nogle af udenlandsruterne i Widerøe på sigt blive erstattet af norwegian flyvninger og Widerøe vil fortsætte som selvstændigt brand til mindre ruter i ind og udland, men med direktion fra norwegian.
På længere sigt ser vi et widerøe der vil være dikteret af norwegian og visse widerøe ruter med omsætning vil blive "overtaget" af norwegians egne operationer, og widerøe vil blive et selskab til de regionale norske operationer samt "prøveklud" på den internationale scene før norwegian selv overtager de lønsomme ruter som kan overgå til 737 fly.