Thread: Visby, Gotland
View Single Post
Old 28-08-2023, 12:16   #3
lanorge
ScanFlyer Silver

Sverige Re: Visby, Gotland

En helt grei frokost på hotellet. Resten av klientellet bestod stort sett av pensjonister. Så var det å sjekke ut, og ut i friluft for å oppdage Visby.

Flott by, flotte bygninger, flott bymur og flott vær, men kanskje ikke den mest spennende byen. En typisk bedagelig svensk sommerby med en god del turister fartende rundt. Nå tror jeg også at Gotland har mye mer å by på enn bare Visby, men jeg holdt meg til byen denne gang.

Utpå ettermiddagen bar det tilbake til flyplassen. Jeg skulle nå teste ut det beryktede flyselskapet Ryanair for første gang, eller rettere sagt Malta Air. Ved bestilling sjekket jeg vilkårene nøye, og fant ut at min ganske så mini ryggsekk, som holder for sekk under sete i de fleste andre flyselskaper, ikke holder for Ryanair, som har enda mindre mål på sine billigbilletter. Så da måtte jeg slenge på et par hundre kroner til for å kunne ta med ryggsekken min ombord. Jeg forventet jo det verste og regnet med at all bagasje ville bli målt og veid.

13.06.2023 Malta Air FR7596 VBY-ARN 16:45-17:30
Boeing 737-800 9H-QCX
Sete 18A

Siden jeg ikke hadde den billigste billigbilletten hadde jeg til og med fått Priority Boarding. Så jeg følte meg jo som den kongen som fikk lov til å boarde først! Uvant. Det var heller ikke noe måling av bagasje.

Flotte gulfarger.

Jeg forventet sure og underbetalte flyvertinner. De var kanskje underbetalte men sure var de ikke. Passasjerer på nødutgangsseter som hadde glemt å legge bager i bagasjehyllen fikk til og med HJELP til å legge bagasjen opp, sammen med et smil. Her har dere noe å lære, DAT. Til tross for at flyet mitt hadde fløyet på kryss og tvers av Europa den dagen før det plukket opp meg, var det svensk kaptein ombord og avgang på rutetid. Så mine fordommer kom til kort denne gangen. Landet 15 minutter før rute på Arlanda.

Kan også røpe at en del av grunnen til at jeg ville ha en tur med Malta Air var at de har noen fancy Boeing 737-8200 eller hva de nå heter. Det fikk jeg dessverre ikke denne gang så det blir nok Ryanair eller underliggende selskap en gang i fremtiden også.

13.06.2023 SAS Scandinavian Airlines SK493 ARN-OSL 19:30-20:30
Airbus A320neo SE-ROX Roar Viking
Sete 9A

En ung passasjer fikk kjeft for å ta med seg en gedigen bag ombord, selv om hun tydeligvis ikke hadde den riktige billett-typen for en slik bag. Men hun fikk likevel passere og beskjed om å ikke gjøre det igjen. Så da vet jeg hvor lista for slikt ligger hos SAS om dagen

13.06.2023 SAS Scandinavian Airlines SK4051 OSL-SVG 21:50-22:40
Airbus A320neo SE-ROS Helsing Viking
Sete 25A

De siste to flightene hjem ble med SAS denne gang. Uneventful, slik man ofte liker det på flytur. Nå kan jeg endelig krysse av Gotland på steder man har vært.

www.flymodeller.no

Last edited by lanorge; 28-08-2023 at 12:20.
lanorge is offline   Reply With Quote