En liten rapport og betraktninger fra årets sommerferie, og da med litt mindre bilder da jeg har teppebombet «god morgen» trådene med photos.
Grunnet de vanvittige høye prisene til USA så tenkte vi og ta en low cost ferie i Frankrike og mimre litt fra tiden man hang der både som barn, singel, gift og så med unger.. Rart med short-haul sommer som nesten gir litt Covid-19 vibber.
Det var som vanlig svinedyrt med billetter til Europa og vi er jo ganske tvunget til å reise når det er dyrt, varmt og stappet med med-turister. I gamle dager da rivieraen fremdeles hadde litt glamour så reiste vi stort sett i september/oktober (utenom høstferien) hvor det var svært hyggelige priser og null nordmenn i stilige panama-hatter og røde shortser.
Av en eller annen grunn ble det mye billigere og ta
OSL-
SVG-
NCE på utreisen, og da i CRJ900 som jeg synes er ganske så koselig i pluss. Hjemreisen var den klassiske
NCE-
OSL direkte.
Det var virkelig rart å sjekke inn på innenriks-kantina når man er i sommermodus, og man følte litt at man faktisk var på vei til jobb en periode med mye av det vanlige klientellet i kantina –
MEN, det var egg og salami samt nydelig kafe fra den nye Jasmine der som også snakket filippinsk som ga en morsom start på dagen.
Flyet var i rute og junior og undertegnede var i ekstase over «private jetten», mens jentene var mere avslepne og den eldste og Dragen som er ganske lange synes dassen var ultra-trang.
Da vi landet på
SVG var de null fly der faktisk.. Kun et Finair som var på vei bort – der for var overgangen til en enorm Tax-Free nesten litt ironisk – den må jo være halve flyplassen? (For øvrig var det gratis Boss solbriller der hvis man la den litt sosialistiske siden til)
Rogalendinger har som alle andre nordmenn null respekt for prioity boarding, men på dette flyet var det faktisk bare to eller tre til på Plus.
Det var ikke lange tiden der før det var om bord på samme flyet, med samme herlige finske crewet.. Rogalendinger er herlige og mer eller mindre alle mennene reiset i shorts (noe jeg ikke har gjort siden jeg var 7-8, da masse svette mannelår mot setene synes jeg faktisk er verre enn rene bambussokker mot skottveggen) og halvparten der igjen var avklipte ola-shortser.
Servicen på denne flighten var ufattelig bra, og cabinen var på oss mer eller mindre konstant.. Herlig gjeng og også ganske så flotte. Her var det den vanlige pluss-lunchen, men i tillegg fikk vi tilbud om pizza med en gang.. Tenk om de bare hadde glass-glass, eket champagne (gjerne mot tillegg uten å bestille året i forveien) og noen få bokser med tomat juice 😊
Flyet landet i rute.. og der ventet gode gamle sydenbusser på oss… og alle seks kolli ble levert ganske tidlig.