View Single Post
Old 12-07-2023, 03:33   #37
staale
Born to run

staale's Avatar

Default Re: Sommerferien 2023, Laos, Kambodsja og Vietnam

Trains, planes and automobiles

Eller noe i den duren. Vi har i alle fall reist med tog, fly og bil så langt i dag, og skal videre med ett fly til, til Siem Reap, og så TukTuk til Babel Guesthouse. Blir en lang dag med mye reising, men det blir også veldig kjekt å komme frem til Katrine og de andre der nede.

I går kveld, mens vi ventet på å gå ut for å spise fikk vi for øvrig (nesten ) besøk av en varmluftsballong her på hotellet. Det var helt sikkert meningen, men den strøk elva utenfor her, før den steg over husene og avgårde.Det er flott når solen går ned bak fjellene her, og god stemning når mørket senker seg i gatene.

Stod opp kl 0600 for å pakke siste rest og få i oss litt frokost, og jeg tror nesten de på hotellet leser denne rapporten, for nå var kaffemaskinen klar, buffeten større, og eggstasjonen betjent. Deilig. Fikk sjekket ut og betalt, og kom oss i bilen som tok oss opp til togstasjonen. Hadde denne gang kjøpt billetter på første klasse, det var billigere enn det vi betalte for 2. klasse ned (påslag), men forskjellen var ikke all verden. 2+2 i bredden vs 2+3 og litt større avstand.

Men en fin togtur på en liten time ble det jo, og tenk forskjellen for de lokale her, og turistene. Men 50 min på tog vs 4 timer på dårlige veier i biler og på scooter. Security her er strengere enn på fly, og vi ble stoppet pga dusjskummet til Wenche, i min koffert. Jeg måtte klemme ut litt såpe og demonstrere at det var såpe og så var det good. Litt folk også denne morgenen, men langt i fra så kaotisk som i LP. For øvrig litt artig å se hvor strømlinjeformet avgangen er. Alt skjer synkronisert, og når toget kjører står de ansatte igjen, neste i giv akt, til toget er kjørt.

Da vi kom frem til Luang Prabang stod vår nye venn klar med sin TukTuk og ventet, og jeg spurte om han ville kjøre the good road or the bad road. The good road svarte han heldigvis. Den andre var sånn at hvis du har sett Yellowstone, når Rip kjører folk til «togstasjonen» så skjønner du tegningen. Humpete og langt uti huttaheiti. Kom opp til flyplassen i god tid, fikk slappet av litt, og sjekket inn, kjøpte noe øl til gutta hjemme og satte oss til å vente ved gaten. Ser for øvrig at de har en VIP Lounge her også, 10 USD i inngang, men det fristet ikke i dag.

Litt forsinket kom denne lille saken inn, og etter litt mere venting var det tid for ombordstigning.

11.07.2023
BANGKOK AIRWAYS, PG942
ATR 72-600
LPQ-BKK
REG NR HS-PHZ
Kl 1245
Sete 7A

Effektiv ombordstigning og 1/3 fullt fly gjorde at vi startet opp og kom oss av gårde nesten på rutetid, og vi brukte rullebane 23. Beregnet flytid var 1t50min, så vi landet vel ca på rutetid i Bangkok. Behagelig flytur, hyggelig kabinpersonale bak maskene, og en helt ok lunsj. Kylling med nudler og grønt. Takket nei til øl og kaffe, forsynte oss bare av vannet som fulgte med. Småduppet underveis og våknet litt før vi skulle inn til Bangkok. Cruising altitude i dag var visst 20 000 fot hvis jeg hørte riktig. Nærmet oss Bangkok og landet inn på 19L før vi takset bort til bussgate og videre med buss inn til terminalen. Mye stort og fint å se på, Singapore Airlines, Thai, Etihad, Lufthansa, Oman Air, Thai smile, China Eastern, Eva Air, China Airlines osv. Her et lite utvalg bare.

Men først seter og mat på Bangkok Airways sin ATR 72-600

Den nærmeste lille saken her her er fra Myanmar, første gang jeg ser noe fra det selskapet

Kom oss videre til ny ende av terminalen, og gjennom ny security check. Eller nesten igjennom, for de ølboksene vi hadde kjøpt til gutta hadde jo vi glemt var i håndbagasjen, og ikke visste vi at det var ny security her heller. Så sorry gutter, dere får dra til Laos og smake Beerlao selv engang. Havnet på gate E1A, bussgate igjen, og så ut til neste fly. Nok en ATR 72-600 fra Bangkok Airways altså.

11.07.2023
BANGKOK AIRWAYS, PG907
ATR 72-600
BKK-REP
REG NR HS-PZC
Kl 1730
Sete 6A

Denne flighten var nesten full og til tross for litt sen buss så var vi om bord og i lufta på noenlunde oppsatt tid. Stusset litt på ventetiden før vi fikk kjøre inn på rullebanen, mulig hen i ATC hadde separasjonsangst eller noe, for det virket som om det var 5 min mellom hvert fly som landet, likevel fikk vi ikke taxe ut og ta av. Men kom oss omsider opp. Nok en fin tur, bra servering, ok mat og hyggelig personale. Landet i Siem Reap, uten ett gram kontanter på oss. Men heldigvis var det minibanker før visum måtte betales. Det hele gikk smertefritt, disembarking, visum, immigrasjon, toll osv. Alt gikk smooth, alt gikk med ett eller to smil, og innen 30 minutter så var vi i TukTuk fra Babel, på vei til nettopp Babel.

På vei ombord i BKK

Fikk noen fine landinger mens vi ventet, her en Thai A350

Siem Reap Intl Airport, lekker terminal

Her er TukTuken og sjåføren vår for kvelden

Kjapt innom Babel for å sjekke inn, og så bar det ned til Pub Street for litt mat og drikke. Fant oss et par-tre ok plasser, med mat og drikke, og så bar det tilbake til Babel sånn i 22-tiden. En kjapp dusj, litt IT-arbeid og så natta herfra .

Onsdag er det stort sett bare slæpp offing på planen, litt plasking i bassenget og litt sightseeing til fots.

Last edited by staale; 12-07-2023 at 07:00. Reason: Rettet litt skrivefeil
staale is offline   Reply With Quote