Det er nu tid til at gøre status efter endnu et års tid i den skandinaviske luftfart.
Som forudset har Finnair forladt det svenske langdistancemarked, da markedet i Finland er begyndt at komme sig. Hvad mange IKKE forudså var at Finnair indgik samarbejde med Qatar Airways, og derved har valgt at åbne ruter mellem norden også Doha.
Norwegian: Er kommet stærkt tilbage efter en svær coronapandami, men det halter stadigvæk en lille smugle på det svenske marked, hvor selskabet stadigvæk ikke er kommet fuldt tilbage på den svenske indenrigstrafik som de fløj pre-covid. Selskabet tager små skridt og har lært efter den store katestrofe med en nærdødsoplevelse som selskabet havde tilbage i foråret 2021. Det kan dog blive lidt svært for Norwegian at komme fuldt tilbage på det svenske indenrigsmarked idet at Ryanair har fået et godt fodfæste på nogle af Norwegians tidligere kerneruter i Sverige. Det næste års forudsigelse på Norwegian vil være at selskabet fortsættet med at udbygge sin forretning omkring det skandinaviske kernemarked, men selskabet vil gå varsomt i Sverige det næste års tid. I Norge derimod, vil selskabet forsøge at øge på leisure trafikken til sydhavsdestinationer, og prøve at stjæle marked fra blandt andet flyr som er kommet lidt i modvind.
Ryanair:Vi kan ikke undgå at komme forbi Ryanair. Sidste år kom det frem at Ryanair ville åbne base i Oslo, og gå ind på det norske marked. Selskabet trak dog i land, og er fortsat udeblevet fra en norsk storentré. På et pressemøde i København i start September kom det dog frem at Ryanair forhandler med Dansk Metal og dette kan på sigt kaste en dansk base af sig i København. I Sverige har Ryanair fået et okay fodfæste på indenrigstrafikken, som selskabet gik ind på i September 2021. Manglen på konkurrence fra Norwegian, der var lang tid om at komme tilbage på det svenske indenrigsmarked satte sit præg, og det er nu Ryanair der har taget det meste af leisure punkt til punkt trafikken det det svenske land. Forudsigelsen holdte stik, og Ryanair flyver fortsat indenrigs her i Oktober 2022. Ryanair har dog ikke haft det store held med nogle af ruterne som selskabet oprettede fra helholdsvis Göteborg og Arlanda, og disse ruter er desværre lukket ned igen efter cirka 1 år i drift. Nye ruter er kommet til, og man skal for fremtiden forvente at Ryanair vokser yderligere på Arlanda, og eventuelt fra København hvis der også kommer en baseåbning i den danske hovedstad.
SAS: Så kom turen til
SAS.
SAS har blødt hårdt efter Ryanair og flyrs entrér i henholdsvis det svenske og norske indenrigsmarked. Selskabet har været på randen af konkurs, ikke mindst på grund af coronapandamien. Selskabet har outsourcet en del af operationerne til de nye selskaber "
SAS connect" og "
SAS Link" som skal være med til at bringe lavere omkostninger for det hårdt prøvede skandinaviske selskab. Sidste år stod halvdelen af
SAS flåde stadigvæk på jorden, men her i løbet af foråret og sommeren 2022, er 99% af flåden atter i aktiv drift, inklusiv 4 af de 8 Airbus A321 fly, som før corona blev brugt på
SAS største ruter. Denne type maskiner flyver nu hovedsageligt på "trekanten" og
SAS er snart tilbage på det fuldt antal operationer som selskabet havde pre-covid.
SAS lancerede i foråret den største "ferieplan" som selskabet nogensinde har haft. Denne plan skulle give flere frekvenser til sydhavsdestinationer til de solhungrende skandinavere, der i næsten 2 år ikke har kunne rejse nogle steder hen. Dette seriøse trafikprogram blev dog spoleret af en strejke midt på sommeren, som kostede selskabet mange mange penge. Hvis man skal komme med en forudsigelse for
SAS for det næste år. Ja så vil der blive outsourcet flere operationer til
SAS connect og til
SAS Link. Derudover vil flere operationer blive fløjet med underleverandørerne CityJet og Xfly. Hvad der yderligere sker i
SAS regi, kan man kun gisne om, men jeg tør godt spå at
SAS også flyver ved samme tid i 2023, om selskabet bløder endnu mere, eller om selskabet er begyndt at tjene penge. Det må tiden vise.
flyr: Så kom turen til flyr. Forudsigelsen holdte stik. flyr havde 4 fly, sidste år ved efterårs tid, men selskabet har siden ekspanderet til 12 fly og oprettet et utal af ruter, som har vist sig ikke at være lønsomme. Selskabet vil i den kommende vinter flyve et meget lille ruteprogram, hvor blandt andet København og Billund er røget ud af programmet, og dette beviser også at blandt andet
SAS og Norwegian er for stærke på "trekanten" til andre operatører reelt kan komme ind på denne triangel. Hvis jeg skal komme med en forudsigelse vil det være flyr ender i en rekonstruktion hvis ikke selskabet finder tilbage til det grundprincip som selskabet blev grundlagt på. I Norge har Norwegian modsat Sverige atter fået fodfæste på indenrigsmarkedet, og dette er også noget som flyr kan mærke.
EuroWings: Nu kigger vi imod EuroWings. Selskabet havde store planer for Stockholm. Gigantiske planer så og sige, der er ikke sket det store i det forgangne år efter baseåbningen. Det tyske flyselskab, vokser stille og roligt ud af det svenske marked, og åbner her til vinter blot en enkelt rute til Innsbruck. Selskabet annoncerede oprindeligt en rute mellem Arlanda og København med 2 daglige afgange. EuroWings endte dog med at trække i land. Selskabet indså at
SAS og Norwegian er for stærke på trianglen, og derfor valgte selskabet ikke at gå i luftduel imod disse 2 etablerede spillere i denne omgang. Skal jeg komme med en forudsigelse om det næste år for EuroWings, er det at selskabet annoncere nogle sydhavsdestinationer fra Stockholm til det kommende sommerprogram, men ellers ser vi ikke den store udvidelse.
easyJet: Ikke det store at påpege om det britiske selskab. Ruterne fra Berlin, til Helsinki og Göteborg lukker og slukker grundet reducering af flyflåden i den tyske hovedstad og dette koster ruter. easyJet er derved "igen" fortid i Göteborg og i Helsinki. Kigger man imod Stockholm, så kommer man det næste år ikke til at se de store ekspansioner fra easyJets vedkommende.
Wizzair. Nu kommer vi til jokeren. Wizzair er et selskab der efterhånden har vist at de kan finde på hvad som helst. Selskabet gik i 2020 ind på det norske marked som de lyn hurtigt forlod igen. Her i 2022, har selskabet åbnet ruter til Asien. Samt åbnet baser i bl.a Sarajevo som selskabet har lynlukket igen. Anderledes ser det ud på det svenske marked hvor selskabet af og til smider en ny rute ind ruteprogrammet. Men ellers sker der ikke det store i Sverige. I Stockholm operere selskabet nu som det eneste fra Skavsta lufthavnen efter at Ryanair flyttede sine sidste operationer til Arlanda. Skal jeg forudsige noget om Wizzair på det skandinaviske marked er det at selskabet er "Utilregneligt" og der kan enten ske
ALT. Ellers kan der ske intet. Men mest klart står det dog at Wizzair nok ikke liige laver et indenrigscomeback til det norske marked inden for det næste år.