Ny Norwegian-base: Riga

Interessant satsning. Rett inn i konkurranse med Wizz, Ryanair og AirBaltic. De har jo prøvd seg i Øst-Europa før med basen i Warszawa som de ga opp i 2010. Godt mulig økonomien har tatt seg opp en del siden da i den delen av Europa. Norwegian som merkenavn klinger sikkert òg godt i byen med Narvesen på hvert gatehjørne.
 
Interessant satsning. Rett inn i konkurranse med Wizz, Ryanair og AirBaltic. De har jo prøvd seg i Øst-Europa før med basen i Warszawa som de ga opp i 2010. Godt mulig økonomien har tatt seg opp en del siden da i den delen av Europa.

Det var ikke det som var problemet. Små baser er ikke lønnsomme da alle baser er nødt til å ha en viss administrasjon. Spesielt hvis de er i et annet
land enn hovedkontoret med helt andre regelverk osv. Å ha egen administrasjon for bare 1-2 fly f.eks er neppe lønnsomt. Det var vel den tabben DY gjorde i Polen...
Derfor, mens basen er liten og det er få fly der bruker man nå vikarbyråer istedenfor for å slippe administrasjonen. Når basen blir større kan det lønne seg
å gå over til egen administrasjon.
 
Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

BCN-basen skal visst gjenåpnes, samtidig går det også rykter om base på RIX med 3 fly. Utenom å betjene rutene mellom RIX og Skandinavia ser jeg ikke helt poenget her? Eller er det for å få ned kostnadene og fly typ RIX-OSL-BER-OSL-RIX? AirBaltic sliter jo, så markedet lokalt i RIX kan jo ikke være det beste om dagen.
 
Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

BCN-basen skal visst gjenåpnes, samtidig går det også rykter om base på RIX med 3 fly. Utenom å betjene rutene mellom RIX og Skandinavia ser jeg ikke helt poenget her? Eller er det for å få ned kostnadene og fly typ RIX-OSL-BER-OSL-RIX? AirBaltic sliter jo, så markedet lokalt i RIX kan jo ikke være det beste om dagen.
Barcelona-basen er riktig nok bare en sesongbase for sommersesongen. 2 fly skal baseres der. Riga-base er allerede bekreftet. Skal baseres 3 fly der for sommersesongen 2023 :)
 
Re: Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

Er Riga formå skaffe ekstra crew eller hvordan er den planlagt operert?
 
Alla piloter i Norwegian går väl på sammA norska pilotavtal?
Blir det norska Norwegian piloter som ska bo på hotell i Riga och kabinpersonalen anställda på ett lettiskt bemanningsföretag?
 
Små steg tilbake til verdensherredømme…?

Businessmodellen synes å være litt annerledes nå. De har jo til og med begynt med interlinesamarbeid. Nå skal det tjenes penger på å gjøre det de er gode til. Shorthaul.

'LCC-modellen' som navn er død. Mange av elementene er adoptert av nettverksselskapene og det er vel snart bare WIZZ, Frontier og Spirit som 'kvalifiserer' som LCC. Resten har stort sett smurfet inn i hybridland fra begge sider.
 
Businessmodellen synes å være litt annerledes nå. De har jo til og med begynt med interlinesamarbeid. Nå skal det tjenes penger på å gjøre det de er gode til. Shorthaul.

'LCC-modellen' som navn er død. Mange av elementene er adoptert av nettverksselskapene og det er vel snart bare WIZZ, Frontier og Spirit som 'kvalifiserer' som LCC. Resten har stort sett smurfet inn i hybridland fra begge sider.

easyJet? Ryanair? LCC? Ryanair er godt nok ULCC. men easyJet er et LCC.
 
Foreløpig ser ruteprogrammet slikt ut fra Riga. Og det virker til å bli såkalte`V-flighter´ (RIX-OSL-PLQ-OSL-RIX etc)
Og som nevnt skal det da stasjoners tre 737-800

RIX-OSL
D8 2002, Mandag -> Søndag, 08:00 - 08:35
D8 2004, Søndag, 16:00 - 16:35
D8 2004, Torsdag, 16:30 - 17:05
OSL-TLL
D8 2012, Mandag, Onsdag, Fredag, Søndag, 09:05 - 11:35
TLL-OSL
D8 2011, Mandag, Onsdag, Fredag, Søndag, 12:15 - 12:45
OSL-PLQ
D8 2012, Tirsdag, Torsdag, 09:10 - 11:35
D8 2012, Lørdag, 09:15 - 11:40
D8 2012, Søndag, 17:10 - 19:35
PLQ-OSL
D8 2013, Tirsdag, Torsdag, 12:15 - 12:40
D8 2013, Lørdag, 12:20 - 12:45
D8 2013, Søndag, 20:15 - 20:40
OSL-RIX
D8 2003, Mandag -> Fredag og Søndag, 13:15 - 15:45
D8 2003, Lørdag, 13:35 - 16:05
D8 2005, Torsdag og Søndag, 21:15 - 23:45

RIX-ARN
D8 2030, Mandag -> Lørdag, 08:00 - 08:10
D8 2030, Søndag, 08:30 - 08:40
ARN-BEG
D8 2054, Tirsdag, Lørdag, 08:50 - 11:20
BEG-ARN
D8 2055, Tirsdag, Lørdag, 12:00 - 14:35
ARN-VNO
D8 2036, Torsdag, Lørdag, 09:15 - 11:30
VNO-ARN
D8 2037, Torsdag, Lørdag, 12:10 - 12:35
ARN-RIX
D8 2031, Torsdag, Søndag, 13:10 - 15:10
D8 2031, Tirsdag, Lørdag, 15:15 - 17:15
D8 2031, Mandag, Onsdag, Fredag, 15:40 - 17:40

RIX-CPH
D8 2062, Mandager, Onsdager og Fredager, 16:30 - 16:55
D8 2062, Torsdager og Søndager, 16:35 - 17:00
CPH-RIX
D8 2063, Torsdager og Søndager, 21:30 - 23:50
D8 2063, Mandager, Onsdager og Fredager, 21:35 - 23:55
 
Last edited:
Businessmodellen synes å være litt annerledes nå. De har jo til og med begynt med interlinesamarbeid. Nå skal det tjenes penger på å gjøre det de er gode til. Shorthaul.

'LCC-modellen' som navn er død. Mange av elementene er adoptert av nettverksselskapene og det er vel snart bare WIZZ, Frontier og Spirit som 'kvalifiserer' som LCC. Resten har stort sett smurfet inn i hybridland fra begge sider.

Men er den egentlig det? På norsk brukes navnet lavprisselskaper på det som direkte oversatt fra engelsk er "lavkostselskaper". LCC = lavprisselskap. Så jeg er uenig i at navnet er dødt. Det brukes jo flittig.

Så kan man selvsagt ha en veldig ortodoks tolkning av hva en LCC er og da ekskludere alle selskap som f.eks tilbyr transfer, som Norwegian, easyJet og Ryanair gjør flere steder i Europa. Men det er jeg i så fall uenig i. Så lenge disse selv beskriver seg som lavprisselskap og skiller seg soleklart fra tradisjonelle nettverkselskap på flere måter, som f.eks at de ikke tilbyr noen form for premiumklasse ombord, så er begrepet relevant.
 
easyJet? Ryanair? LCC? Ryanair er godt nok ULCC. men easyJet er et LCC.

Sekundær terminologi med uklar betydning. Hva skiller Norwegian og EasyJet fra Ryanair liksom? I stor grad akkurat samme konsept, bortsett fra at sistnevnte har et noe mer frynsete rykte. Eneste klare forskjell er at Ryanair noen steder bruker mindre og mer usentrale flyplasser. Men konseptene i seg selv er veldig like.
 
Hvor ligger gevinsten med disse sommer-basene, bestående av et fåtall fly i syd og øst? Er det enklere (og rimeligere) å rekruttere sommerfugler lokalt der disse flyene skal være basert?
 
Hvor ligger gevinsten med disse sommer-basene, bestående av et fåtall fly i syd og øst? Er det enklere (og rimeligere) å rekruttere sommerfugler lokalt der disse flyene skal være basert?

Det er vel heller ikke snakk om sommerbaser. Basene i Alicante og Malaga er helårsbaser og det gjelder vel trolig også Riga.
 
Åpningen av Riga basen er utsatt til sommeren 2024. Grunnen er forsinkelser fra Boeing på levering av MAXer
 
Boeing leverer som vanlig mao :)

Det er motorer som er problemet. De kannibaliserer til og med maskinene som står langtidsparkert for å få opp leveringstempoet. Problemet er at enkelte deler er vanskelige å få tak i noe som også gir forsinkelser på C-checks og annet vedlikehold. Se bare på Sunclass’ A330 som snart har stått i AUH i et halvt år. Dette er et problem for alle.
 
Back
Top