Saken er denne:
Dersom man antar at Flyr hadde 12 fly i drift og at 1 uke i
AUG ble like som
JUL, så kommer man for de restende 3,5 uker i
AUG ut men en loadfactor av 65,8%. 1 av tre seter ble tomme.
Dette isolert sett ikke nødvendigvis er en problem, dersom Yield*en stemmer. Men yield er ekstremt lav og dette viser to ting. Selv med heavy discounting klarer Flyr ikke å fylle sine flyene til en tilstrekkelig
LCC sommer loadfactor. Noe som viser til sånnheten at de kunne har gitt 1 Kroner billetter bort og ikke ville har klart å fylle sine fly. Hello, hvorfor har man ikke analysert Wizz sitt failure med
OSL Basen?
Heavier than DY discounting fyller 8 narrowbody-fly.
Noe som de eksisterende aktører lett kunne absobere, fordi også deres loadfactor er - sett i forhold med sine respektive peers - for lav. Ville har DY klart å ta all dette med sine ledige seter, så ville de har end opp med ca 95% loadfactor, noe som er på linje med de
LCC peers pre-corona. Og dersom
SAS ville har klart å ta alle disse pax, så ville de har kommet nærmere sine network peers. Og ja, heile Flyr kan lett kompenseres fordi de ikke flyr isolert i sitt nisje med egne ruter men vinge-mot-vinge på linjer som alle flyr.
En selskap som bare klarer i super-duper Sommerferie-Peak måned å fylle sine fly til benchmark level , men taper 11 måneder i året penger så det suser, slik en selskap har ikke livets rett. (Og dette ene måned alrede inkludere en positiv 1-off effekt med
SAS Streiken som trolig ikke kommer igjen i 2023)