SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

“With this financing, we will have a strong financial position to continue supporting our on-going operations throughout our voluntary restructuring process in the U.S. "

Voluntary, du lizzzm :D
Ja, det er definitsjonen på Chapter 11... Frivillig... Ikke under tvang fra konkursretten.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Så et helt naivt regnestykke indikerer at SAS i fravær av pilotstreiken uansett hadde tapt penger i Q2, men det er jo vanskelig å regne helt på hva den streiken faktisk kostet.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS signaliserer at de ønsker å kutte flåten med 10%.

SAS har i dag ca 100 fly hvorav 80 leasede og 20 som de eier selv. Flyene leases av ett titalls ulike leasingselskap, der de størst befinner seg i Kina og Japan. SAS betaler tett opp mot 4 milliarder årlig i leasingkostnader og det er nettopp derfor selskapets flyflåte og leasingavtaler har fått et viktig fokus i rekonstruksjonen.

I følge Anko van der Werff, har de i dag for mange fly og da særlig innen segmentet widebodymaskiner som kun benyttes på de interkontinentale rutene. SAS har sine aller største leasingkostnader på de nye A350-maskinene, som for tiden er svært lite utnyttet og står parkert opptil 4-5 dager i uken. Disse maskinene var tiltenkt de lengste rutene som går til Kina og Japan, et marked som nå ligger nede og SAS klarer ikke med sitt nåværende ruteprogram å sysselsette alle de 8 stk A330 og 6stk A350 som er i flåten.

Helst vil Anko van der Werff kun ha én flytype til å fly de interkontinentale rutene, ikke 2 ulike type widebodymaskiner slik de har i dag. Så det kan bli interessant å se hva som blir igjen av SAS sin langruter produksjon i tiden fremover.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14903
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS signaliserer at de ønsker å kutte flåten med 10%.

SAS har i dag ca 100 fly hvorav 80 leasede og 20 som de eier selv. Flyene leases av ett titalls ulike leasingselskap, der de første størst befinner seg i Kina og Japan. SAS betaler tett opp mot 4 milliarder årlig i leasingkostnader og det er nettopp derfor selskapets flyflåte og leasingavtaler er blitt et viktig fokus i rekonstruksjonen.

I følge Anko van der Werff, er det for mange fly og da særlig av widebodymaskiner til de interkontinentale flyvningene. SAS sine aller største leasingkostnader er av de nye A350-maskinene, som for tiden er svært lite utnyttet og kan stå parkert opptil 4-5 dager i uken. Disse maskinene var tiltenkt de lengste rutene som til Kina og Japan, et marked som nå ligger nede og SAS sitt ruteprogram klarer ikke per i dag å sysselsette alle de 8 stk A330 og 6stk A350 som de nå har i flåten.

Helst vil Anko van der Werff kun ha én flytype til å fly de interkontinentale rutene, ikke 2 slik det har i dag. Så det kan bli interessant å se hva som blir igjen av SAS sin langruter produksjon i tiden fremover.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14903

Har de ikke 3 flytyper til IC-rutene? :google
 
Re: SAS A321ceo flåte

Hva betyr lease-rejection?

Én måte å forklare det på:

Lease rejection can be a benefit for the lessor looking to get out of a lease. Once a lease is rejected, the lessor is free to find a new tenant or use the premises at his discretion. Some lessors are entitled to recover rent that is due after the bankruptcy is filed but before the lease is rejected.

https://www.langleybanack.com/happens-unexpired-leases-bankruptcy/
 
Re: SAS A321ceo flåte

Lease rejection på noen 737-700, A330 og A350, men også noe A320neo og A321ceo:
https://cases.ra.kroll.com/SAS/ExternalCall-DownloadPDF?id1=MjI3NTAyMA==&id2=0&cid=0

OY-KBL står som available for retrieval, men de andre er litt frem i tid.

For å liste det, etter ha scrollet gjennom alt advokatspråket:

4 stykk CFM-54 motorer (til A340-300) fra 20/9
737-700 SE-RET fra 1/10
A350-900 SE-RSB fra SEP
A350-900 SE-RSC fra OKT
A330-300 LN-RKS fra OKT
A330-300 LN-RKT fra NOV
A330-300 LN-RKU fra NOV
A321 OY-KBL fra SEP
A320neo SE-ROC fra OKT
A320neo SE-ROD fra OKT
A320neo EI-SIF fra OKT
 
Re: SAS A321ceo flåte

For å liste det, etter ha scrollet gjennom alt advokatspråket:

4 stykk CFM-54 motorer (til A340-300) fra 20/9
737-700 SE-RET fra 1/10
A350-900 SE-RSB fra SEP
A350-900 SE-RSC fra OKT
A330-300 LN-RKS fra OKT
A330-300 LN-RKT fra NOV
A330-300 LN-RKU fra NOV
A321 OY-KBL fra SEP
A320neo SE-ROC fra OKT
A320neo SE-ROD fra OKT
A320neo EI-SIF fra OKT

Så 5x LH-maskiner. Er det slik at man allerede pga redusert Asia-trafikk har en overkapasitet?

Iflg https://www.planespotters.net/airline/SAS har SAS per i dag 14 A330/350. Da skal de mao ned i 11 fly
 
Re: SAS A321ceo flåte

Så 5x LH-maskiner. Er det slik at man allerede pga redusert Asia-trafikk har en overkapasitet?

Iflg https://www.planespotters.net/airline/SAS har SAS per i dag 14 A330/350. Da skal de mao ned i 11 fly

Ja, de bruker jo i dag langt fra hele kapasiteten og ikke har de noen gode destinasjoner å sette kapasiteten inn på heller

Dog betyr det ikke at det er 100% sikkert at flyene forsvinner for godt selv med lease rejection. I tillegg til det de ikke trenger, så er det ikke umulig de har valgt fly med dyrest/dårlig leasingavtalene, og de da enten ønsker dumpe flyet eller forsøke få til en billigere avtale. Og går ikke det siste så vil de heller kvitte seg med flyet
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nei, med unntak av A321 og 737-700 er nok dette et forhandlingsutspill. Datoene tyder også på det. Anko har vært tydelig på at de ønsker en widebody-type, så dette er nok første av flere lease rejection.

Artig poker-spill dette, bare å finne fram pop corn. Synd man ikke har hole card camera.

Check-in har forøvrig omtalt saken bak betalingsmur:

https://check-in.dk/sas-vil-af-med-yderligere-11-fly/
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er vel å betrakte som et forhandlingsutspill fra SAS, i og med Ch11 og domstol i ryggen så har jo SAS en god hånd forhandlingsmessig og det kan jo tenkes at "alt" er på bordet når det gjelder reforhandlinger også utover de maskinene som er listet. En trussel om lease rejection gjør nok at man fort blir å diskutere betingelser med leasingselskapene, det ligger tross alt en del kostnader i retur også før det kan leveres evt ny kunde.

Det blir spennende å se hvordan dette går fremover, det ligger vel nok an til en salgs slanking av flåten uansett på longhaul i og med kapasitet ledig om nevnt.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

For long-haul kan det også tenkes at man er villig til å beholde flere maskiner hvis man får en "power by hour" avtale for eksempel de første årene.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Man kan sikkert pröve å presse ned leieratene til 330, og det vil trolig funke. For de 350 er det dumt spill, fordi det er i minst 3 aktører i market som kjøper / leier hver 350-900 som blir tilgjenglig. Jeg har det vanskelig å se at SE-RSB og SE-RSC forblir hos SAS med renegotiated lease-terms.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Man kan sikkert pröve å presse ned leieratene til 330, og det vil trolig funke. For de 350 er det dumt spill, fordi det er i minst 3 aktører i market som kjøper / leier hver 350-900 som blir tilgjenglig. Jeg har det vanskelig å se at SE-RSB og SE-RSC forblir hos SAS med renegotiated lease-terms.


Og det passer vel også SAS, A330 er en bedre størrelse i dagens marked og for SAS passer vel lave kapitalkostnader i bytte mot litt høyere marginalkostnader. Gir mulighet til å sesongjusterte mer, hvilket er vel hva analysen sier er nødvendig. Når man i tillegg har A321LR så kan få mye få fleksibilitet i long haul tilbudet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Muligens litt off-topic, men hva var grunnen til at A350 ble valgt over f.eks. A330neo? Skulle jo tro at den hadde passet bedre inn hos SAS
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Muligens litt off-topic, men hva var grunnen til at A350 ble valgt over f.eks. A330neo? Skulle jo tro at den hadde passet bedre inn hos SAS


NEO ble først lansert en liten stund etter at SAS bestilte A350.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top