Torsdag 7. april 2022 10:30, AMS-SEA DL143, Airbus A330-900 N405DX sete 1J
Så før jeg hadde fått summet meg skikkelig befant jeg meg i et komfortabelt vindussete i forreste kabin med et glass musserende vin i hånda, klar for nær 10 timer i lufta. Denne gangen var det ingen forsinkelser, pushback temmelig nøyaktig på avgangstiden. Avgang mot sørvest og vi fløy ut over Nordsjøen og satte kursen nordvestover.
Deltas 339 er utstyrt med disse suitene med dør i business-avdelingen. Partall-setene har stolen nærmest vinduet og er nok å foretrekke.
Velkomstdrinken er heldigvis kommet tilbake etter pandemien.
Kabinen er nydelig, men alle de rette linjene og den hvite fargen gjør at jeg automatisk tenker kontorlandskap når jeg ser dette. Men i hvilket kontorlandskap får man champagne og tre-retters servert?
Avgang mot sør.
Jeg hadde bestilt biffen til lunsj, men en av besetningen kom og satte vegetarretten på fatet mitt uten å si noe som helst, så jeg spiste den før det gikk opp for meg at jeg hadde blitt snytt for biffen. Men med vin i glasset smakte det godt uansett. Rakk å se et par filmer og ta en halvtimes blund før de serverte en burger før landing. I Seattle var det en nydelig vårdag med sol og 20 grader så det var bare å nyte synet av downtown og det praktfulle landskapet rundt før vi dreide nordover igjen øst for Tacoma og landet fra sør.
Suppe til forrett.
Første gang på A339 og første gang jeg har spist en vegetarrett til middag på en transatlantisk.
Kaffe og kaker til dessert.
Enda en første gang: Har aldri sett Shetland før.
Hadde valget mellom en kyllingsalat og en burger for det siste måltidet før landing. Vanligvis ville jeg valgt salaten her, men etter vegetarmiddagen forlangte kroppen proteiner.
Strålende utsikt over Bellevue nærmest, Seattle og Olympic Mountains før landing.
Det bygges for tiden nye fasiliteter for immigrasjon i Seattle, men det var ikke ferdig ennå så vi ble loset til de gode gamle lokalene i kjelleren på satellitt sør. Etter bare femten minutter i kø, ble det min tur til å gå fram til skranken der en hyggelig fyr sjekket passet mitt og det utfylte tollskjemaet som ble delt ut på flyet – visstnok en Seattle-ting. Det er noen år siden sist jeg måtte fylle ut et slikt. Vel gjennom skranken tok jeg rulletrappa ned til bagasjebåndene og før jeg var nede fikk jeg øye på kofferten min på nærmeste karusell. Jeg var i godt humør fra før, og enda bedre nå med vissheten om at jeg slapp å vente på bagasjen og shoppe etter klær i starten av ferien.
Jeg hadde tre timers connection i Seattle så jeg ruslet litt rundt for å kikke på forholdene. I den store food-courten hadde de bolket av halvparten av hallen og et oppslag informerte om bygging av en mesanin og utvidete forhold. Anslag for ferdigstillelse var sommeren 2020! Her tar jeg sjansen på å spå en liten forsinkelse. Utvidelsen er sikkert nødvendig, det var mye folk og trangt med plass rundt omkring. Etter dette satte jeg kursen mot Deltas lounge, der det var litt bedre plass og lett å finne et sted å sitte. Jeg hadde ingen matlyst etter burgeren på flyet, så jeg nøyde meg med kaffe og etterhvert litt Cola mens jeg kikket ut på flyene og den høye brua som er bygd mellom satellitt S og A-gatene.
Fra Deltas innenriks-lounge på Seatac.