View Single Post
Old 02-11-2021, 15:21   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,187
Default Re: Med KLM og Transavia til Costa Blanca

01.11.2021, kl 10:20
HV6144 Alicante - Amsterdam
Boeing 737-800, PH-HSJ
Sete: 16A


Etter noen dager med avslapping, sol og varme, shopping og god mat var det tid for å sette kursen hjemover. Hyggelige "hyttenaboer" kjørte oss til ALC slik at vi igjen var fremme på flyplassen i god tid før avreise. Siden dette legget var operert av Transavia (på code-share) fikk vi ikke sjekket inn på forhånd. Transavia hadde tre skranker åpner for innsjekking. Det var kanskje noe snaut med tanke på at de hadde tre avganger omtrent samtidig til henholdsvis Amsterdam, Rotterdam og Eindhoven. Men det gikk heldigvis rimelig greit unna. Typisk nok var det jo ikke bare vi som tenkte det var lurt å komme tidlig. Transavia Airlines er eid low-cost selskap heleid av KLM som fokuserer på fritidsreisemarkedet. I følge Wikipedia innførte de ekstra gebyr for å sjekke inn bagasje, men dette påvirket ikke oss sannsnyligvis fordi billetten var kjøpt via KLM. Etter å ha kommet oss gjennom sikkerhetskontrollen var det bare å vente på boarding. Så vidt jeg kunne registrere var det ingen annonsering av boarding på PA-anlegget men vi tuslet ombord når køen av folk som allerede stod klarte begynte å tynne seg ut. Nede i finger'n stod det ei dame som spurte om hvilken seterad vi hadde. Da vi hadde fått plass på rad 16 ble vi dirigert ut for å boarde via bakdøra. Ikke meg i mot. Så da ble det anledning til å myse mot sola en siste gang før vi var ombord.



Flyet vårt, en 737-800 levert i 2014 fremstod som ganske så fresht med Sky Interior og signalgrønne skinnseter. Det går an å si mye om low-cost og "fritidsreiseoperasjoner" men jeg var absolutt positivt overrasket. Det må kanskje legges til at vi var så heldige å bli plassert på nødutgangsrad. Det var også en overraskelse. Hadde gjerne tenkt at slike fordeler kom med en prislapp når det kommer til low-cost operasjoner. Jeg har notert ned "behagelig sittekomfort for en to timers flight" i papirene mine så det sier vel i grunn det meste. Men jeg kan tenke meg at en tre - fem timers tur i disse setene nok ville vært ganske annerledes. Knyttnevetest bestått:



Etter avgang tok det faktisk en god stund før crewet kom i gang med bob-trallen. Kanskje så mye som 40-45 minutter ut i flighten var det vår tur, jeg tenkte ikke så mye over det. Men sammenlignet med KLM som var ute med snacks og drikke rimelig kjapt er det jo annerledes. Jeg valgte å kjøpe en sandwich og en cola.

Observerte også at KLM hadde noe crew som deadheaded (finnes det noe godt ord på norsk) til Amsterdam. Dette hang muligens sammen med overgang fra sommer til vinterprogram. Ser ut til at KLM Cityhopper overtok KLMs daglige rotasjon til Alicante fra 31. oktober. Piloten vi hadde ved siden av oss forsvant inn i cockpit'en en gang i løpet av flighten og dukket ikke opp igjen før skiltet for setebeltene kom på før landing.



Etterhvert startet descent og captain speaking kom på PA-anlegget. På nederlandsk hørte jeg at Polderbaan ble nevnt. Dette ble dog ikke gjentatt da samme annonseringen ble gjort på engelsk. Vi landet nordfra på 18R "Polderbaan" 20 minutter før rutetid og parkerte på D-piren etter en fin sightseeing tur rundt AMS.

Alt i alt var jeg egentlig ikke forberedt på å skulle bli så positivt overrasket over Transavia Airlines. Det henger sikkert sammen med at forventningene på forhånd var skrudd ned til et lavt nivå. Men på totalopplevelsen av spesifikt Transavia-flighten og innsjekking på flyplassen har jeg lyst til å trille en firer på terningen.

01.11.2021, kl 15:05
KL1203 Amsterdam - Stavanger
Boeing 737-800, PH-BXD
Sete: 17C


Som ved utreisen hadde vi vi gode to timer til transit på Schiphol. Vi gjorde som på utreisen. Ruslet i behagelig tempo fra den ene enden til den andre. Ettermiddagsflighten til Stavanger skulle gå fra en gate ytterst på B-piren. På vei dit stoppet vi igjen innom elektronikk-butikken for å se på den nyeste iPhone'n. Kjapp hoderegning fortalte at jeg kunne spare en tusenlapp på å kjøpe mobilen på Schiphol istedet for å bestille den hjemmefra. Men igjen slo man seg fra det. Oddsen for at de hadde min farge var antakelig stor. I stedet plukket vi opp en pizza på vei til gaten hvor resten av tiden ble benyttet til å se på fly. Vanvittig gøy å være på en storflyplass igjen å se større maskiner en vi er vant med her på Vestlandet.

Når det gjelder flighten til Stavanger er det egentlig ikke så mye å tilføye. Denne avgangen en mandags ettermidag var stappfull utover noen ledige seter i business class helt fremme. Online checkin var som nevnt ikke tilgjengelig på returen fra Alicante. Derfor var nok det meste av seter tatt når agenten til Swissport i Alicante gav meg og reisefølget boardingkort med forskjellig seterad. Muligens turens største skuffelse hvis man kan kalle det det. En time på egenhånd i et trangt midtsete er jo ikke så mye å kimse av, men vi liker jo best å sitte sammen jeg og fruen da. Forespørsel i skranken om å løse problemet løste ikke problemet og kona synes det var uaktuelt å bruke en tusenlapp på å oppgradere til Business. Hun om det. Men da vi kom oss om bord løste ting seg ved at en medpassasjer sa seg villig til å bytte plass med oss. Jeg var glad for å sitte på midtgang-sete. Servering bestod av Sandwich og Cola. Svigers henta oss på Sola og godt var det å komme hjem til nyåpnet Rema-butikk i nabolaget og det tok ikke lang tid før det var fyr i peisen.

Jeg tenker at alt i alt så leverer KLM og Transavia en helt kurrant reiseopplevelse. Klart det er litt frusterende og ikke kunne sjekke inn på forhånd med Transavia, men når vi uansett blir plassert på nødutgangsrad så kan man ikke klage. På KLM flightene var det også hyggelig crew og ikke noe problem å be om ekstra drikkevarer dersom man ønsket det. Totalprisen for reisen lå under det man hadde måttet betale dersom man gikk for DY nonstop. Og med tanke på vår ovale weekend funket det veldig bra for oss denne gangen. Men det er helt klart at direkteflight vil være å foretrekke ved senere reiser til hytta. Venter i spenning på hva Flyr og de andre vil dukke opp med utover våren 2022.

Har noen få bilder liggende på telefonen. Skal se om jeg kan få lastet de opp i løpet av kvelden. :-)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_5458.jpg
Views:	1105
Size:	66.0 KB
ID:	50412   Click image for larger version

Name:	IMG_5456.jpg
Views:	551
Size:	104.0 KB
ID:	50414   Click image for larger version

Name:	IMG_5459.jpg
Views:	1107
Size:	62.5 KB
ID:	50415  

Last edited by Twin Otter; 02-11-2021 at 16:36.
Twin Otter is offline   Reply With Quote