View Single Post
Old 24-12-2020, 08:51   #31
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Default Re: Flyprats adventkalender

Det er Julaften, 24.desember!

For min egen del har det ikke vært noen større opplevelse mht fly i 2020, enn da jeg fikk stå sammen med mange andre rundt Sola lufthavn og ta imot N151 da den ankom 2.juni i år. Å se og høre den der den kom i skinnende gamle Braathens SAFE farger var som et speil av min egen oppvekst, der BU DC-6B var en av de fire faste som alltid var å se. Selv om bildene har vært delt før, så blir dette flyet innholdet i luke 24.

Flyet er en Douglas DC-6B, bygget i 1958, levert til Cathay Pacific som VR-HFK. 29.november 1962 kom den til BU som det første av 7 DC-6B og registrert LN-SUB. I juni 1971 gikk den til SAGA - Norsk Flytjeneste som LN-MTV. I oktober 1972 til Delta Air Transport som OO-LVG, året etter omregistrert til OO-VGL. I november 1976 kom den til Conair som C-GICD, og til sist i oktober 1997 til Everts Air Cargo som N151.

Som en takk til alle som gjorde dette mulig, og som en takk til alle Flypratere, vil jeg ønske dere alle en GOD JUL. Take Care and stay safe, og vis omtanke for dem som trenger det.

Her N151 forkledd som LN-SUB med lederen for Everts Air Cargo Robert Everts selv ved spakene i venstresetet:

The old one flies, the new ones are grounded... by Ole Johan Beck, on Flickr

og på Final Approach til bane 36:
Douglas DC-6B N151 (panited as LN-SUB) returning to ENZV/SVG Sola airport 02-06-2020 by Ole Johan Beck, on Flickr

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote