God 3.søndag i advent!
I dag er det 13.desember,
og luke 13 har imidlertid bilder fra en lørdag. I 1999 var ikke spotterne på
OSL bortskjemt med så mange store fly som vi har blitt det siste tiåret. Men det var en en helg i juni hvor vi fikk se flere på to dager, mye på grunn av at Premiair hadde fått store forsinkelser pga snag på mist en DC-10. Vi kalte den helgen for "Jumbo-helgen", husker jeg.
Selv om det første bildet er en 737, så er det pga to ulike fortellinger: Bakgrunnen er et glimt fra "Jumbohelgen", en tidlig lørdag formiddag med DC-10 på gate 48 og TriStar på gate 46.
Novair var i 1999 et ganske nytt selskap på charter-himmelen og de fløy for Apollo, det vet vi jo de fortsatt gjør. Den sesongen leide de inn en temmelig ny B737-300 fra Air New Zealand, ZK-
NGE som fløy fast fra
OSL. På babord side hadde den vanlig Norair skjema, men på styrbord side var den en reklameplakat for Apollo slik bildet viser. Den er på vei ut til avgang som NVR161 til Chania (litt forsinket, dog..)
Novair B737-3U3 ZK-NGE at ENGM/OSL 13-06-1999 by
Ole Johan Beck, on Flickr
Interessen er kanskje større for den andre Novair maskinen som står på gate 46, så jeg får ta med. Novair hadde to TriStar 500, men i 1999 fløy den langcharter for Premiair etter at DK året før hadde hatt store problemer med en DC-10-30. En rute gikk hver 14.dag
ARN-
OSL-
VRA som DK193 innom
OSL på fredag morgen, og returen lørdag morgen som DK194
VRA-
OSL-
ARN. Og her ser vi SE-DVF taxer ut for å fly tilbake til Stockholm en lørdag morgen. Jeg tror at disse anløpene er eneste gang det har gått L-1011 TriStar på fast rute til og fra
OSL på alle disse årene. Vi gledet oss over lyden av 3x RB211.
Flyet ble levert tom CS-
TEC til
TAP i 1983. Kom til Novair som SE-DVF 31.oktober 1997, videre til Air Luxor som CS-
TMR i april 2000 etter at
NVR hadde fått A332. Etter et uhell med avbrutt avgang på Schipol i 2004 fløy den ikke flere pax, men ble ferget over til USA august 2007 og skal ha blitt prøvd å bli bevart som N91011 av Tristar History and Preservation men alle bilder tyder på at den fortsatt står på Victorville..
Novair TriStar 500 SE-DVF, opf Premiair as DK194, at ENGM/OSL 19-06-1999 by
Ole Johan Beck, on Flickr