View Single Post
Old 11-12-2020, 10:28   #11
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 11.desember

Luke 11 viser kanskje den mest spesielle varianten som dukket opp under hamskiftet til Braathens ASA, valget som ble gjort for Malmö Aviation. De 4 Fokker 100 flyene som de hadde overtatt fra Transwede, ble sommeren 1998 malt i det nye BU skjemaet med blå hale, og satt inn på ruten fra Stockholm til Oslo. Våren 1999 fikk de røde "Malmö Aviation" titler under vinduene, etter at navnet ble endret til Braathens Malmö Aviation, og i juli så dukket også den tradisjonelle halelogoen til det svenske selskapet opp i ny versjon. Dette var vel det første forsøket på norske farger på et svensk selskap, og det ble ikke veldig godt mottatt. Et drøyt halvt år seinere het selskapet Malmö Aviation igjen, og Fokkerne var fløyet utenlands.

Første gang jeg så denne var 4.juli 1999, her er SE-DUD på avgang tilbake til ARN som BU615. En fokker F100 fra 1991, levert ny til Air Europe (som btrutke den på FBU) som PH-CVC, i september 1993 til SE-DUD for Transwede. I mars 1998 til Braathens-gruppen, og i mars 2000 videre som F-GPNL for Air France via Régional Compagnie Aerienne, så til slutt fra jule 2007 HB-JVI for Helvetic Airways. Som F-GPNL var den å se på OSL i 2001, og som HB-JVI var den i hvertfall å se på OSL i 2014.
Braathens Malmö Aviation Fokker 100 SE-DUD at ENGM/OSL 06-08-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 11-12-2020 at 13:52. Reason: oppdatering om flyet
Fellowship is offline   Reply With Quote