View Single Post
Old 09-12-2020, 07:41   #9
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Default Re: Flyprats adventkalender

God onsdag, 9.desember

Et dypdykk til første sesongen jeg brukte lysbildefilm. Motlys, ja, men så spent jeg var der jeg sto og tok bildet gjennom vinduet i B-piren på Kastrup etter å ha landet med en DC-9-41 fra FBU, studietur til Israel, og her står OY-KTG ytterst på C-piren og klargjøres for SK771 til Tel Aviv. Jeg satt i et F sete og husker bare opplevelsen av at jeg syntes dette var den nydeligste flyturen jeg noengang hadde opplevd.

OY-KTG var en DC-8-63PF bygget for Eastern og levert i november 1969 som N8758. (PF var Douglas-språket for "Provisional Freighter"). SAS kjøpte to slike fra Eastern i 1973 (etter at de ga tre av sine nye DC-8-63 til Thai), og OY-KTG kom til SAS i mars 1973 og ble "Torodd Viking". I april 1984 var den en av de aller første DC-8 som ble malt i det nye fargeskjemaet, slik den sto på CPH 13.juni 1986. I januar 1988 gikk den til Scanair, og før nyttår samme år ble den N790AL hos Challenge Air Cargo, og bygget om til rent fraktfly. Fra januar 1991 N816AX ABX Air, først for Airborne Express, og seinere for DHL. I juni 2008 gikk den til Airlift International som 9G-RAC. Da den ble parkert, antakelig i 2014, hadde flyet vært i aktivitet i 45 år!! Og søk på 9G-RAC på flickr, så finner dere at den var innom OSL i april 2013, dokumentert av Inger Bjørndal Foss

Nok prat, det var fremmøte 2 timer før avgang, så da var det bare å løpe ned trappen til underetasjen for den inntil da grundigste sikkerhetskontrollen jeg hadde opplevd. Så var det buss ut til flyet, forbi andre store fly på C-piren...
Her er luke nr 9:
SAS DC-8-63PF OY-KTG at EKCH/CPH 13-06-1986 by Ole Johan Beck, on Flickr

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote