View Single Post
Old 10-01-2019, 11:31   #22
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Men Il-96 var ikke død!

Det er nå et drøyt år siden siste post i denne tråden og det har skjedd litt med langtidsparkerte Il-96 i løpet av den tiden - her er litt info for dem som måtte være interssert.

Etter at Domodedovo RA-96009 overraskende ble bragt tilbake til livet etter å ha hvilt på bakken siden 2008, ble den gjort flybar og ble 4. juni 2018 fløyet til Zhukovski (ZIA), akkurat som søsteren gjorde noen måneder tidligere.

https://russianplanes.net/id231241

Den 12. november gjorde den tredje og siste Domodedovomaskinen samme reise og alle tre er nå samlet på Zhukovski uten å ha rørt seg siden de ankom dit.

https://russianplanes.net/id240766

Minst like overraskende var det at ex Aeroflot Il-96, som ble pensjonert våren 2014 og fløyet fra SVO til fabrikken i Voronezh i august 2015 fløy igjen den 27. desember 2018, nå registrert RF-96007. Den var i basic Aeroflotfarger men med noen nye logoer.
(Jeg var forøvrig ombord i en av de aller siste flyvningene til denne maskinen mellom SVO og IST i mars 2014 )

https://russianplanes.net/id243089

Info om disse tingene finner jeg kun på russiske netssider og Google translate funker bare så som så og jeg har ikke funnet ut av hva som er meningen med disse gjenopplivningene. Det er imidlertid kjent at forsvaret og statlige organer skal anskaffe flere Il-96 og produksjon av nye maskiner har så vidt jeg har skjønt begynt. Jeg tipper de oven nevnte maskinene er en del av dette programmet og at det er billigere å ta seg bryet med å friske opp disse enn nygygg!?

Om noen flere er interessert i dette og har flere opplysninger så del gjerne!
VC-10 is offline   Reply With Quote