View Single Post
Old 31-07-2017, 11:38   #60
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

1 – Polet overtar taxfree på Avinor sine flyplasser:

Polet (som består av noe slikt som 326 stk AS, alle heleid av Helse- og Omsorgsdepartementet) skal ikke generere overskudd til sin eier, det skal ha margin tilstrekkelig til å sikre videre drift og that's it.

Polet har organisert seg med egen grosist som gjør innkjøp på vegne av samtlige butikker (og muligens samarbeid med Bolaget i Sverige?) og får gode kvantumsrabatter som tidvis gjør at rabatten per flaske tilsvarer alkoholavgiften (som er beregnet på alkoholinnhold, ikke på innkjøpspris) hvilket betyr at Polet er relativt billig for litt dyrere viner.

Sett at Polet vinner anbudet om tollfritt alkoholsalg på Avinor sine flyplasser (ferger etc er ikke relevant, det er Avinor sine butikkarealer dette gjelder) burde jo det betyr at alkoholen blir enda billigere. (Polets totale innkjøp går opp, hvilket gir bedre kvantumsrabatt og redusert pris både i butikker i Norge og på flyplasser) samt at prisen på flyplassene bare skal dekke drift, husleie til Avinor (som kanskje er basert på omsetning, hvilket ødelegger resonnementet) og innkjøpspris. Så burde resultatet bli billigere alkohol og uendrede inntekter for Avinor og Staten Norge.
For øvrig vil det vel være brudd på konkurransereglene hvis en av de som byr på anbudet ikke har krav fra eierne om å gå med overskudd.

Alkoholkonsumpolitisk vil ikke dette føre til reduksjon, men det vil ha støtte fra SV, AP, LO og SP. Kanskje også fra KrF fordi de antagelig vil se bedre muligheter til å stramme inn hvis Polet/staten overtar mer kontroll.

2 – Taxfree-salgsordningen avvikles i Norge:

Som helt riktig påpekt tidligere i tråden vil dette resultere i tap av inntekter for Avinor (og eventuelle flyplasser i Norge med utenlandstrafikk som ikke er eiet av Avinor) som må kompenseres enten av staten (alle skattebetalerne) eller direkte av bruker (økte avgifter / kostnader på flyselskap og reisende – hvilket blir en mindre rettferdig subsidiering av flyplasser som driver med driftsunderskudd enn når det er finansiert av taxfreeoverskudd).

Samfunnsøkonomien i å fjerne flyplasser med driftsunderskudd, eller å øke kostnaden for de reisende (som igjen vil måtte kompenseres av reduserte skatteinntekter fordi profitable norske selskap skriver reisekost som fradragsberettiget og selskap avhengig av reising som foreløpig ikke har blitt profitable vil potensielt flytte deler av virksomheten ut av landet eller avvikle hvilket reduserer personskatteinntekten) vil garantert gi store negative ringvirkninger, så staten vil nok måtte finne disse pengene i samferdselsbudsjettet.

Alkoholkonsumpolitisk vil nok effekten være «positiv» siden mange nok kjøper litt mer fordi det kan kjøpes ved ankomst og en derfor slipper å drasse på tunge poser. Dette vil ha politisk støtte fra KrF og MDG. Kanskje også SV, men usikker.

Salg av taxfreevarer på ferger og om bord på fly og ved avreiseflyplass vil naturligvis gå opp. Hvis ferger antas å være en del av den norske taxfreeordningen vil de flagge over til EU for å beholde ordningen. Hvis ferger mister taxfreeinntekten vil de måtte øke billettprisen eller avslutte driften, begge deler har kraftig negativ effekt på varetransport mellom Norge og EU. På samme måte som kinobillettene ville vært mye dyrere hvis ikke kinoene hadde inntekt fra salg av sure tær, heksehyl og popcorn.

3 – Taxfreekvoten på alkohol og tobakk avvikles i Norge:

Dette er en mer rettferdig løsning enn alternativ 2 over da det ikke vil flytte penger fra norske flyplasser til utenlandske flyplasser. Det vil også øke omsetningen til Polet hvilket gir høyere inntekt til staten i form av avgifter og bedre statistiske data på faktisk alkoholkonsum i Norge.

Samfunnsøkonomisk vil det som beskrevet over være en katastrofe fordi fly- og fergetilbudet vil bli dyrere/redusert. I tillegg kommer kostnaden med økt bemanning på grensekontrollene, økt organisert kriminalitet og at et større antall ellers lovlydige borgere blir registrert i bøteregisteret.

Alkoholpolitisk vil nok dette føre til en reduksjon av konsum, i alle fall brennevinskonsumet, som gjør at KrF helhjertet vil støtte dette. Men jeg har vondt for å se noe annet parti som er villig til å ta den politiske kostnaden dette representerer.

Beklager at dette ble en lang post
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote