View Single Post
Old 19-02-2017, 10:48   #17
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Men Il-96 var ikke død

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Interessant tråd, VC10! Vet du hvor det bildet er tatt?

Det var vel også en gang i de glade, tidlige -90 årene et seriøst forslag om å sette vestlige motorer (CFM-56? -noen som husker dette?) på IL-96-400 og forsøke å selge de i vesterled også. Kunne kanskje hatt noe for seg som fraktmaskiner, men vil tro A340 slo de ganske greit på alle områder unntatt innkjøpspris.
Bildet er fra Voronezh der fabrikken som produserer Il-96 ligger og der disse frakterne blir bygd om.
Aeroflot sine Il-96-300 som sto lagret på SVO etter at de ble tatt ut av trafikk ble fløyet hit i 2015 og 2016 - det blir spennende å se hva som skjer med dem og om de kommer seg på vingene igjen i en eller annen form.
Du har helt rett i planene om å lage en vestlig versjon av Il-96 og de hadde en avtale om å benytte PW-2337 motorer og vestlige systemer og instrumenter. Prototypen, RA-96000 ble forlenget og forsynt med de nye motorene og fikk typebetegnelsen Il-96MO. Den første Il-96-400 frakteren (RA-96101)ble også forsynt med disse motorene og kalt Il-96T. Samarbeidet ble imidlertid brutt og -400 versjonen fikk PS-90A1 motorer videre.
For noen år siden ble det skrevet at noen av de få -400 modellene skulle bygges om til passasjerutgave for Cubana, men dette har tydeligvis ikke blitt noe av.

Her er bilder av RA-96000 og RA-96101 med PW motorer.



VC-10 is offline   Reply With Quote