Quote:
Originally Posted by KnutW
Interessant tråd, VC10! Vet du hvor det bildet er tatt?
Det var vel også en gang i de glade, tidlige -90 årene et seriøst forslag om å sette vestlige motorer (CFM-56? -noen som husker dette?) på IL-96-400 og forsøke å selge de i vesterled også. Kunne kanskje hatt noe for seg som fraktmaskiner, men vil tro A340 slo de ganske greit på alle områder unntatt innkjøpspris.
|
Bildet er fra Voronezh der fabrikken som produserer Il-96 ligger og der disse frakterne blir bygd om.
Aeroflot sine Il-96-300 som sto lagret på
SVO etter at de ble tatt ut av trafikk ble fløyet hit i 2015 og 2016 - det blir spennende å se hva som skjer med dem og om de kommer seg på vingene igjen i en eller annen form.
Du har helt rett i planene om å lage en vestlig versjon av Il-96 og de hadde en avtale om å benytte PW-2337 motorer og vestlige systemer og instrumenter. Prototypen, RA-96000 ble forlenget og forsynt med de nye motorene og fikk typebetegnelsen Il-96MO. Den første Il-96-400 frakteren (RA-96101)ble også forsynt med disse motorene og kalt Il-96T. Samarbeidet ble imidlertid brutt og -400 versjonen fikk PS-90A1 motorer videre.
For noen år siden ble det skrevet at noen av de få -400 modellene skulle bygges om til passasjerutgave for Cubana, men dette har tydeligvis ikke blitt noe av.
Her er bilder av RA-96000 og RA-96101 med PW motorer.