Il-96 har siden sin første flight i 1988 blitt produsert i et meget begrenset antall (rundt 30) og etter at Aeroflot hadde sin siste kommersielle flyvning med modellen i mars 2014, er det kun Cubana som gjenstår som sivil operatør av denne flytypen med sine fire maskiner (hvorav jeg tror at kun to er i drift for tiden). Produksjonen er riktignok ikke avsluttet og det har de siste årene rullet ut omtrent en ny maskin i året som har gått inn som presidentfly og i andre ofisielle varianter hos Rossiya.
To av de strekte -400 modellene er blitt ombygd fra fraktere til passasjerutgaver også til offisiell bruk i Russland.
Nå ser det ut til at det foreligger konkrete planer om å produsere den nye Il-96-400M modellen til både sivil og offisiell bruk.
Det blir spennende å se hvordan dette går - noen god butikk kan dette ikke være, men viktigheten av å opprettholde russisk flyindustri trumfer nok mulig inntjening her.
Bildet under viser en av de ombygde frakterne, RA-96102, som jo tar seg ganske godt ut
Lenker til noen russiske medier:
https://sputniknews.com/business/201...ation-revival/
http://www.ruaviation.com/docs/5/2017/2/16/127/
http://www.ruaviation.com/docs/5/2016/4/13/104/?h