View Single Post
Old 31-10-2016, 03:50   #49
knutfin
Newcomer

Default Re: Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F

Etihad 19
AUH - LHR
17. september
Avgang: 08:00
Ankomst: 12:05
Flytype: A380
Sete: 4K

Jeg ble møtt i døra, viste billetten min og ble ført til setet mitt av et crewmedlem. Nå var det sete 4K. 4K er et vindussete og man sitter rett vei. Disse vindussetene har også flere vindu enn de andre, altså tre mot en.

Hun som hadde vist meg til setet kom innom med menyer og pysjamas. Jeg skiftet med en gang, og den passet jo ganske bra. I tillegg er den veldig lite flashy. Andre pysjamaser jeg har sett har 'first' eller en svær logo på brystet eller noe, men denne var helt svart med Etihad-logoen på en liten lapp på siden.

Velkomstbrett, denne gangen med champagne og utsikt

Matbestillinger ble tatt, og her kunne jeg tatt bedre avgjørelser. Jeg var på dette tidspunktet sjeldent stappmett, og hadde vært det i mange timer. Så i stedet for å be om å få maten etter jeg hadde sovet noen timer, ba jeg om den rett etter takeoff. Jeg tror logikken var å spre maten mest mulig utover flighten, men jeg husker ikke helt. Jeg fikk også påfyll med champagne.

Her er menyene

Jeg gikk for mezze til forrett og kylling til hovedrett. Desserten klarte jeg ikke å bestemme meg for, så jeg lurte på om jeg kunne komme tilbake til den. Og det kunne jeg jo.

Noe med bagasjen gjorde at flyet ble noe forsinket. Det gjorde ikke meg noe, for jeg kunne sitte i stolen min å drikke champagne mens jeg så ut vinduet.
Dette var et mye mer privat sete, naturlignok siden man sitter halvveis bak en vegg. De tre vinduene er også å foretrekke. Det er også litt bedre albueplass pga området mellom veggen og stolen på høyre side. Ikke at jeg trenger mer plass, men more is more.

Vi var oppe i luften, og det begynte å lukte mat igjen. Maten, inkl amuse-bouche og ganerens. Maten på denne flighten synes jeg holdt et generelt bedre nivå enn ut fra BOM. Kyllingen var spesielt bra, saftig og masse smak.

Maten ble servert av et cabincrew fra Manchester og med en ekstrem britisk sjarm, og jeg ble jevnt titulert som 'love' og 'darling'. Crewet var generelt i et sprudlende humør og tok godt vare på meg.

Vi var nå over Irak et sted

Etter maten ønsket jeg å sove litt, og senga ble gjort klar. Den varierer også fra sete til sete. På vindusseter legger de opp puta mot midtgangen, og på midtgangssete er det motsatt. Hvorfor vet jeg ikke helt. Jeg foretrekker nok å sove med hodet lengst unna midtgangen. Men det er jo bare å flytte puta på andre siden av senga da.

Senga sett fra setet

Setet sett fra senga

Senga var komfortabel, og passe stor. Den heller bittelitt nedover, men ikke nok til at det gjør noe. Paddingen var myk, og det føltes i grunn som en helt vanlig seng. Det beste er egentlig at en har så mye plass rundt seg slik at det ikke blir klaustrofobisk. Jeg har helt på ordentlig bodd på hybler med mindre plass på soverommet.
Jeg fikk et par timer søvn, med litt over tre timer til LHR. Tiden flyr, hehehehe.

Hun fra Manchester kom innom og lurte på om jeg hadde sovet godt. Det hadde jeg, og samtidig bestilte jeg en Etihad steak sandwich. Senga ble så gjort om til sofa igjen. Steak sandwichen kom, og den var god. Litt tørt kjøtt, men det var bra på smak. Og så fulgte det med potetgull.

Så komF&B-manageren innom og lurte på om jeg var interessert i litt is. Det hørtes jo godt ut det. Fikk både sjokolade- og jordbæris.

Etter all denne maten var det på tide å gå seg en tur. Jeg hadde ikke sjekket ut hverken lobbyen eller resten av flyet, og det var nå planen.
Lobbyen først. Her var det plass til ca 6-7 personer rundt et bord. Det var en TV på veggen og et barskap en kunne forsyne seg selv. Jeg prøvde å finne noe å drikke, men ble stanset. Barskapet var ment for business, og de sa de hadde bedre ting i galleyen.
Det var en ok å sitte i lobbyen som en forandring fra setet. Jeg hadde opprinnelig spurt om å spise steak sandwichen der, men fikk ikke av sikkerhetshensyn (fatet kunne skli av bordet, eller noe). Jeg slo av en prat med hun som tidligere hadde tatt i mot meg osv. Hun var fra Etiopia og hadde noe kunnskap til Norge da hun fulgte en norsk fotograf på Instagram og hadde en tante som bodde i Kristiansand.

(et ærlig forsøk på et bilde av)Lobbyen

og baren

Jeg tenkte å se meg om i resten av flyet, og hun tilba seg å vise meg rundt. I A380en består hele andre etasje av first- og businessklasse, mens første etasje er kun economy. I economy er det en 3-4-3 konfig, med såkalte Smart Seats. De så ganske behagelige ut, med sånne hodestøtter som så store nok ut til å ha noe for seg. Det var 415 seter i economy, fordelt på fire kabiner. I mellom disse var det forholdsvis store galleyer for crewet å jobbe i.

Etter å ha gått rundt var jeg tilbake på plass. Det var ca to timer til LHR og nå var det på tide å ta en dusj. Jeg fikk forklart hvordan den funket før jeg satte igang. Det var som en vanlig dusj, bare at det var en begrenset mengde vann. En har 5 minutt med vann, men man kan stoppe det underveis og dermed pause tiden. I tillegg er det fest setebeltene-lys ved turbulens etc, men jeg glemte å spørre hva en skulle gjøre om det lyste.
Det å dusje ombord i et fly er da altså ganske så kult, og det eneste som minte om at jeg faktisk var på et fly var en svak turbulens. I tillegg synes jeg det er en topp måte å bruke det området der i A380. Andre flyselskap har en slags kunstutstilling (Air France) eller svære toalett (BA). Å være nydusjet etter å ha sovet i en seng gjorde underverker for resten av dagen. Dette er perks ved Etihads førsteklasse som gjør at det virkelig har noe for seg, i tillegg til champagne og luksus.

På vei tilbake til setet gikk jeg forbi på The Residence, som var tom på denne flighten. Fikk lurt meg til noen bilder gjennom døråpningen

Jeg var tilbake i setet, og satt på noen episoder New Girl mens jeg drakk rødvin. Vi var midt over Europa et sted nå, og det var ikke kjempelenge igjen til vi var fremme. Resten av flyturen gikk stort sett med til å sitte i stolen å se TV og drikke vin. Det er forresten ikke så mye recline i den stolen, omtrent som et eco-sete. Savnet mer recline, men det er vel det eneste det er å trekke.

Vi var etterhvert på vei ned mot LHR, og landet omtrent på rutetid. Jeg hadde gjerne ønsket at dette var en lengre flight, den føltes nesten kort til tross for at den var litt over 7 timer. Det hadde uansett vært en fantastisk flytur, og jeg håper det ikke blir siste gang.
Flyer var fremme ved gaten på Terminal 4, og jeg sa farvel til crew og fly.

Men turen var ikke helt ferdig enda, nå skulle jeg spise chili con carne med ris i Galleries Lounge mens jeg ventet på å fly til Oslo i Club Europe.
knutfin is offline   Reply With Quote