View Single Post
Old 10-03-2016, 18:43   #14
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Default Re: Brisbane (British Airways/Cathay Pacific/Qantas), Hong Kong (SAS) og Tokyo (SAS)

Bergen-Oslo-København-Tokyo-København-Oslo-Bergen:

Da har man kommet til årets siste langtur og hva passer vel bedre enn å avslutte med en helgetur til den japanske hovedstaden? I slutten av november legger vi inn forespørsel til både Plus og Business gjennom Optiontown for flightene SK 262, SK 1469 og SK 983. Allerede mandagen i avreiseuken går Optiontown gjennom til Plus for henholdsvis SK 262 og SK 1469, mens det er stille rundt SK 983. Reisekameraten har en god del poeng på EuroBonus-kontoen, og vi bunkrer opp det resterende vi trenger for oppgradering til Business for begge to på turen bortover.

SK 262 Bergen-Oslo SE-DNX Sete 6F SAS Plus

Reisekameraten og jeg rekker begge et par timer på jobb før vi triller inn i avgangshallen på Flesland omtrentlig kvart på elleve fredag formiddag.
Det er ikke-eksisterende kø i Fast Track og vi tar lunsj til monopolpris før avgang med SE-DNX til Oslo. Ironisk nok hadde jeg denne maskinen på den forrige helgeturen til Hong Kong beskrevet lengre oppe i rapporten. 7 rader Plus på denne avgangen med reisekamerat og meg i setene 6D og 6F med ledig midtsete. Avgangen er fra den sedvanlige gate 29 og vi får pushe ut et par minutter etter rutetid.

Det er heller ingen kø å ta av fra rullebane 17 og vi tar en venstresving mot hovedstaden.

Karene fremme slukker lyset og gjengen i kabinen ruller ut vognene. Purser er mest interessert i å prate med crew som flyr passivt, mens de to andre i kabinen leverer langt bedre service. Litt sikringskost er greit når man skal på langtur.

Greit at Bergen-Oslo ikke er den mest spennende strekningen å fly. Utsikten er det derimot vanskelig å bli lei av.

SK 1469 Oslo-København LN-RCY Sete 5F SAS Plus

Vi får heldigvis parkere ved gate 24 og dermed blir gåturen til loungen kort. Damen i loungen hjelper oss med å legge inn forespørsel om poengoppgradering fra GO til Business før det er «Go to gate» for SK 1469 til København. Dagens SK 1469 står oppført med avgang fra gate 48 og endelig får jeg LN-RCY i loggen. For de som husker tilbake til de gode, gamle dagene er dette en av 3 800-maskiner som hadde 2 + 3 på de første radene og 150 seter totalt.

Ledig midtsete igjen. Det må være noe med denne seatblocken, for flere andre i Plus har folk i midtsetet. På denne flygningen er det 6 rader Plus der reisekamerat og meg okkuperer 5D og 5F.
SCORE.

Eylime Viking er klar for å ta oss til København.

Det blir nok en avgang på tid og kort tid etter er vi oppe i skylaget. Gjengen i kabinen er effektive med vognen. Vi sparer sult i håp om oppgradering til Business på turen til Tokyo. Øl og nøtter er likevel obligatorisk på en fredag.

Innflygningen til Kastrup er vakker i dag. En god blanding av sol, skyer og regn passer godt for to bergensere på tur.