View Single Post
Old 10-03-2016, 17:21   #9
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Default Re: Brisbane (British Airways/Cathay Pacific/Qantas), Hong Kong (SAS) og Tokyo (SAS)

BA 26 Hong Kong-London G-XLEA Sete 53A Club World

G-XLEA er dronningen for nattens overfart til den britiske hovedstaden.

Det kribler ekstra i magen min for denne turen, da det blir min aller første tur i en Airbus 380. Fra før av i 2015 har jeg fløyet 747, 777-200, 777-200 ER og 777-300 ER. Nå er det på tide å fly den største av de største.

Maskinen taues noe sent inn til gate og klokken bikker over 22:00 lokal tid før den kommer inn fra remote parkering.

Ombordstigning denne kvelden foregår fra gate A15.
For at boarding skal gå så fort som mulig, stiller de med hele tre gangbroer til britene.

Det er alltid en majestetisk følelse å gå opp i andre etasje i et fly, og slik føles det denne gangen også.
Om det skulle være noen tvil er det full prioritert ombordstigning med egne køer for de respektive klassene. Kapteinen annonserer en flytid på 12 timer og 40 minutter mot London denne kvelden.
Litt etter rutetid tasser vi fra gaten og får en mektig take off. Belegget i den fremre Club World-kabinen er omtrentlig 90 %. Resten av belegget i de forskjellige klassene aner jeg ikke.

Et mektig syn å se ned på disse to når man brenner ut fra Hong Kong.

For dere som skal fly British Airways sin Airbus 380. Jeg kan på det sterkeste anbefale sete 53A på Upper Deck. 1) Fordi du slipper å gå over sidemannen/sidekvinnen sine føtter på vei inn og ut. 2) Fordi setet er såpass langt vekke fra galley at du slipper både støy og lys. En skikkelig real kosekrok med andre ord.

Sammenlignet med Boeing og deres 747 er ikke hyllene nede like romslige, men det er plass til både Bose og pysjamas.

Siden dette er en flygning der folk har planer om å sove, er besetningen kanonraske med å starte serveringen. Først kommer en hyggelig flyvert med den varme kluten til meg.

Det er lenge til bilen venter på Flesland. Flyverten fyrer opp champagnen og kommer med nøttene i samme slengen. Jeg kommer ikke halvveis før glasset fylles opp igjen med bobler. Langt over godkjent service fra BA her.

Forretten kommer straks nøttene er unnagjort. Dette er en av de bedre forrettene jeg har smakt på et fly. Kamskjellene smaker bra, og sushien er enda bedre. I tillegg noterer jeg meg at de er raske til å rydde av individuelt og tilpasser tempoet i måltidet til hver enkelt passasjer. Det gjør at jeg føler meg godt ivaretatt.

Neste ut er hovedretten. Her er det ikke mye å velge mellom selv om jeg sitter i den fremre kabinen. Pasta er det beste gjenværende alternativet. Dessverre både ser denne kjedelig ut og smaker kjedelig. Dog en helt grei rett å sove på i stedet for en tung biff.

Før lalletid kommer flyverten med desserten. Dette er en eple-og karamellkake med karamellsaus. Du kjenner at den er serieprodusert, men sausen trekker opp helhetsopplevelsen.

Deretter rydder flyverten vekk raskt, setet legges ned i sovestilling og det blir godt over åtte timer på puten.
Jeg våkner opp før det er frokosttid med omtrentlig to og en halv time igjen til London. Min beste natt om bord et fly uten tvil! Lang flytid gjør at man virkelig får slappet av. I tillegg er setet såpass komfortabelt at man klarer å sove uten problemer.

BA sparer ikke på kruttet når det kommer til frokosten. Først kommer gjengen om bord med en runde velsmakende smoothie, frisk frukt og alle mulige bakevarer, samt kaffe og te.

Neste runde byr på forskjellige valgalternativer av varm frokost. Et britisk flyselskap bør ha god engelsk frokost slår ned som den første tanken. Eggerøren og potetene får godkjent, mens jeg styrer unna pølsen og soppen.

Det beste med British Airways sin 380 er imidlertid toalettene i 2.etasje. Selv SK sine toaletter er små i forhold. Her kan du både danse, skifte og virkelig glemme alt som heter trange flytoalett.

Godeste herr Captain tar oss trygt ned på bakken ca ti minutter før oppsatt rutetid. Jeg spaserer fra C-gatene der vi ankommer og til Galleries North. Med en herlig jetlag er jeg førstemann inn i loungen klokken 05:00 britisk tid.