Quote:
Originally Posted by Hypern
En ting er å bli avvist i jalla land som Turkmenistan - det ville jeg ikke brydd meg så mye om. En annen ting er USA som er en av Norges fremste allierte i verden og som har hatt tette forbindelser helt siden Norge ble selvstendig i 1905. USA var det første landet som anerkjente Norges selvstendighet. Ja det bor jo flere amerikanere av norsk avstamning i USA enn det gjør i Norge. Likevel så ser det ut som at Trump med sin fiendtlige retorikk har vunnet hjertene til mange amerikanere. Dette tiltaket med VWP innstramminger kom jo i kjølvannet av Paristerroren. Ja de var jo nettopp franske statsborgere.
Terroristene sitt mål er jo å endre måten man lever på og det har de tydeligvis klart her ved at amerikansk lovgivning ble endra. Også i etterkant av 9/11 fikk vi jo Patriot Act. Vi så jo at en britisk, muslimsk storfamilie ble nekta å gå ombord på flyet til USA etter at de hadde spart opp en masse penger for å ta med ungene til Disneyland. De hadde alt av papirene i orden og sånt men etter ordre fra Washington fikk de ikke være med. Dessverre ser det ut til at Trumps politikk har vunnet frem selv mange måneder før presidentvaglet.
Jeg angrer uansett ikke på turen til Iran. Jeg dro jo dit uten å tenke på at dette ville bli et problem for fremtidige reiser til USA - i verste fall noen ekstra spørsmål - men det fikk man tåle tenkte jeg. Og før jul i San Francisco brydde ikke han i passkontrollen seg noe om det. Sa at jeg var student og hva jeg studerte, så ble jeg stemplet inn bare etter noen sekunder (slik jeg alltid har blitt i USA ). Han brydde seg heller ikke om at jeg sa jeg bare skulle være der i 3 dager. Tydelig at CBP hadde et annet syn enn ambassaden her. Historikken min fra USA er at jeg alltid har returnert til Norge og gått en stund mellom hver visitt.
I sistnevnte tilfelle 1 1/2 år etter jeg sist var i USA. CBP kan med enkelthet anta at jeg har sterke nok "ties" til Norge. Og nå har jeg jo rota meg inn i en skikkelig idiotisk situasjon. Det å ha en visa denial på "CVen" er ikke akkurat positivt for fremtiden. Jeg vil nok måtte utbrodere det for absolutt alle fremtidige besøk til USA (om jeg skulle få visumet) og for alle visumsøknader. Det blir rett og slett litt slitsomt. Igjen jeg tror at det muligens var Iran som var elefanten i rommet her. - det er jo ambassadens oppgave å fremme amerikansk utenrikspolitikk. CBP kontrollerer innreise og toll etc og har ikke noen stor oppgave i å bedrive utenrikspolitikk på den måten.
|
Har du undersøkt muligheten for å klage? Ikke gi opp enda.