View Single Post
Old 27-12-2015, 00:21   #7
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Star Alliance Re: ZQN-AKL-HKG-TPE-BKK-IST-OSL (2014)

18.01.2014: NZ87
Auckland (AKL)-Hong Kong (HKG)
Air New Zealand
Boeing 777-200, ZK-OKC
Economy

Vi fikk sjekket inn bagasjen allerede ved ankomst fra Queenstown samme formiddag, så vi slapp å styre med bagasje inn og ut av sentrum. Tilbake på flyplassen var det dermed bare å gå rett gjennom immigration og til gate.

Det var avgangstid 23:59, og en rekke interkontinentale flights med tilsvarende sen avgang. Hawaiian så ut til å være et godt alternativ for amerikanere på vei hjem, så det er mulig dette selskapet er en slags «Icelandair» i Stillehavet, men det vet kanskje andre forumister mer om?

En annen Air New Zealand-maskin ved siden av oss hadde avgang til Shanghai, også den med 777-200. China Southern, som har satt inn 787 på ruten til Guangzhou hadde dratt litt tidligere.

Det var en rolig natt, og omtrent på rutetid takset vi ut og tok av ut i Stillehavet med over 10 timer foran oss i retning av Hong Kong. Noe turbulens i det vi nådde cruise altitude, men aldri noe kraftige greier, noe jeg synes var like greit over Stillehavet.

Det ble umiddelbart middag, og ganske god service. Valget sto mellom biff og asiatisk kylling. Flyet var fra 2006, og ganske slitt. Likevel var det ikke så aller verst der bak. IFE-systemet var heller ikke det verste, men alt i alt vil jeg si dette var en helt gjennomsnittlig Economy-opplevelse. Ikke noe utenom det vanlige.

Jeg prøvde å få litt søvn, men som vanlig var det både varmt og trangt, så det ble minimalt. Det var stort sett greit vær, men høye tåkeskyer og noe risting over Papua Ny-Guinea og Filipinene. Vi ankom Hong Kong en stille morgen, før det ble lyst. Jeg så flere skip langs kysten og den kjente disen som ofte ligger over byen/området var tydelig selv så tidlig om morgenen.

Vi ankom samtidig som flyvninger fra både USA, Europa og andre steder i Oceania, men flyplassen var rolig, og vi opplevde ikke særlig kø. Det er en imponerende flyplass å ankomme – virkelig i verdensklasse.

For vår del ble det tog inn til byen etter å ha hentet bagasjen, deretter en transferbuss til hotellet (Ibis) på sørsiden av elven, som vi hadde tatt ut i Hotels.com-netter. Bra utsikt fra rommet:

SeatBelt is offline   Reply With Quote