DEL 11 (Easter Island/Påskeøya - Santiago, Chile)
Da var dagen her og det var på tide å si adjø til Påskeøya for denne gang.
Flight: (Pape'ete
PPT) - Easter Island Matavari Intl (
IPC) - Santiago (
SCL)
Rute: LA 836
Flyselskap: Lan Chile
Klasse: Økonomi
Sete: 20H
Flytype: Boeing Dreamliner 787-8
Reg: CC-BBC
Hotellet jeg bodde på hadde ordnet transport tilbake til flyplassen og dette fungerte utmerket og presist. Flyplassen på Påskeøya er veldig liten, så det skal mye til for å ikke finne frem her. Det er kun
LAN Chile som flyr til Øya og flyplassene du kan reise fra for å komme deg hit er: Santiago, Lima og Pape'ete.
Inne på flyplassen må bagasjen sjekkes før man etterhvert stiller seg i kø for å levere den inn. Her er det 3 alternativ:
- Business innsjekk (for de med business billett eller One World Emerald/Sapphire),
- Økonomi,
- Bag drop,
Men.... konklusjonen ble vel til at det ikke spiller noe rolle hvilken kø du går til. De plukker ut neste mann av alle de 3 køene samtidig alt etter hvem som kom først. Så om du står på bag drop-køen, kan du plutselig bli vinket frem til Business skranken. Står du i økonomi-køen kan du bli vinket bort til bag drop-skranken.
ROT.
Ikke nok med det. Kommer det en og en annen som har business-billett måtte de ha minst 2 fra
LAN som jobbet i skranken for å sjekke inn og skrive ut boardingkortet hans. Og dermed ble plutselig en annen skranke stengt inntil de var ferdig med å hjelpe businesspassasjeren. Hva i allverden? Legg merke til skiltet oppå skranken i midten der fremme...
Etter en god stund venting innsjekkingsterminalen var det videre inn en dør og igjennom en sikkerhetskontroll (eller mente du det området man legger alt på et bånd for å vise de andre passasjerene hva jeg har med?). Det er ingen av vaktene som faktisk bryr seg om hva du tar med (skulle man tro... mer om det straks). Er nesten som at de ikke gidder å sjekke deg ordentlig bare fordi at "du kan jo neppe ha med deg noe ufarlig fra Påskeøya, du ble jo sjekket før du landet her?".
Etter å ha kommet igjennom sikkerhetskontrollen kommer man til et veldig lite (?) område hvor man venter. Skulle tro det var litt bedre plass til 300 passasjerer.
De hadde riktig nok et uteområde også. Hvor kult er ikke det? Man kan gå ut i frisk luft og sitte å vente.
Her har vi "gull-stua" for top level OW og Business:
"Da var det bare å vente til boarding da, skal vi se, hvordan ser boardingkortet ut da?" en papirlapp/bussbillett. "Godt jeg forhåndsvalgte sete for 3 uker siden, skal vi se, det var vel 13L jeg skulle sitte på?". Eller???
"Hva skal dette bety?" var min umiddelbare reaksjon. Jeg gikk ut fra venteområdet, ut fra sikkerhetskontrollen og helt på utsiden der med innsjekkskranken og stilte meg i kø. Når det ble min tur spurte jeg om hvorfor det ikke sto 13L på boardingkortet mitt da jeg hadde forehåndsvalgt det for 3 uker siden.
LAN Chile: Det er barn som sitter der og du har blitt flyttet.
Jeg: Hva? men jeg har da booket dette setet for lenge siden..
LAN Chile: Nei, det står at de valgte dette setet i dag.
Jeg: Nei??
LAN Chile: Husket du å sjekke inn når dette åpnet for 24 timer siden?
Jeg: "ooooii..."
LAN Chile: Du får vite hvilket sete du skal ha når du boarder, god tur.
Jeg:
Jeg gikk dermed tilbake til vente området, men først, sikkerhetskontroll på nytt. Det begynte å bli en del kø nå så jeg sto der litt. Når det var 4-5 personer fremfor meg vinker han ene vakten på meg. Jeg sier til han at jeg har saker som må legges opp på båndet først. Han rister på hodet og vinker på meg igjen. Jeg vifter med blant annet mobilen og noen greier. Han blir irretert og vinker igjen.... Jeg går igjennom med mobil og annet og det piper. Han vinker meg bare videre uten å sjekke noe som helst. For alt han vet kunne jo jeg ha vært på utsiden av flyplassen og hentet litt av hvert som ikke var lov å ta med igjennom sikkerhetskontrollen. jaja
Gate 1, hvor boardingen skulle foregå (de har kun 1 gate)...
Når jeg hadde boardet ble det skrevet ut et nytt boardingkort med engang ved gaten. Og nå vettu, her står det sete og jeg fikk 20F. "Vent nå litt, er ikke det midtsetet i midten??" jo... "F" er midtsetet på den midterste rekka.. flott.
Lærepenge: Husk å sjekk inn/bekrefte ditt forhondsvalgte sete 24 timer før avgang - ellers står de andre fritt til å velge dette og du får et tilfeldig sete (99% et midtsete da disse blir valgt sist).
Når jeg kom ombord ble jeg møtt av en veldig hyggelig mann på nabosetet 20H (mot midtgangen). Han sa det ikke spiller noe rolle hvor han sitter siden han reiser alene og dermed bytta han sete med meg uten å nøle. Fantastisk gjort av han.
Freden senket seg ombord og det gikk fint an å sove et par timer. Etter noen timer søvn våknet jeg og sjekket kartet... bare 20 minutter unna Santiago og flyturen gikk unna på 4 timer !! wow tenkte jeg.
Siden det var midt på natten var det bare å komme seg ut av flyet og inn på flyplasshotellet og sove noen timer til før jeg skulle hjemover dagen etter.
Fikk tatt noen bilder av Business avdelingen på vei ut. Ikke helt likt 787-9 som jeg tok på vei ut:
Flyplassen i Santiago er ikke så stor. Vi ble skiltet og guidet frem til bagasjebåndet hvor vi skulle plukke opp bagasjen vår, ventet noen minutter men ingenting skjedde. Så noen av passasjerene begynte å lese på skjermen over hvilket bånd bagasjen skulle komme på og da ropte de plutselig ut: "vi er på feil område, vår bagasje er på en annen terminal (?)". Riktig nok, bakkepersonalet hadde skiltet oss helt feil vei, så det ble en liten spasertur bort til riktig bagasjehall.
Jeg tror forvirringen på bakken skyldes at dette
LAN Chile flyet er registrert at det kommer fra Pape'ete og at det derfor har blitt noe kluss... For flyet jeg tok fra Påskeøya til Santiago hadde en mellomlanding på Påskeøya. Så flertallet ombord kom egentlig fra Pape'ete til Santiago.
Legg merke til at min "navnelapp" i oransje kan muligens svært lett forveksles med "priority"-lapper (de 2 andre koffertene der fremme) som er oransje/røde, for dem som lemper ut bagasjen fra et mørkt lasterom inn i et fly. Det er flere ganger jeg har fått bagasjen min raskt, uten at jeg har noe business eller "gullkort" i One World. Muligens at de som lemper ut bagasjen såg feil viss min bagasje lå langt bak eller noe også bare tar de den på hengeren selv om det viser seg at jeg ikke hadde priority.
HOT TIPS å skaffe seg for de som vil ha bagasjen raskt
Alt i alt synes jeg det var veldig greit å fly med
LAN Chile. Veldig variert service og språkkunskaper men det var nok ikke det værste. Det jeg bekymrer meg mest for er hvordan de som kom med dette flyet fra Pape'ete klarte å sitte i denne TRANGE kabinen i 9-10 timer??. 787-8 og 787-9 med Lan Chile var sykt trangt i økonomiklassen.