Del 5: Grunnen til at vi kom
Ettersom det skjedde så mye, gidder jeg ikke skrive noe om hva som skjedde når, men bare komme med små kommentarer

En flokk nederlendere ved ankomst

Den japanske hæren var kalt inn som ekstra hjelp. Det de gjorde var at de hentet folk som hadde besvimt av varmen (Eller av andre årsaker, naturligvis)

Rett før åpningsseremonien. Det å stille opp i lange tog utenfor sceneområdet føltes som å være i et slags internasjonalt 17. mai tog! Det var så mange som sang og dansa på så mange forskjellige språk!

Det er ganske kult når en «flokk» japanske F-4 Phantoms (?) kommer dundrende over hodet på deg!

Vår fantastiske åpningsportal

(Ja, det var en snurredør)

Forskjellige typer Moccamastere à la speidern

Japanerne er ikke gode i engelsk og her er beviset. Det sto "Denger" istedenfor "Danger" på alle de 700+ aggregatene som sto rundt omkring og et sted hadde noen krysset over E-en og skrevet en A, så hadde en japaner krysset over A-en og skrevet en E.

En typisk JOTA (Jamboree On The Air) stasjon på leiren. Her kan man kontakte andre speidere (og ikke-speidere) via radiosamband og snakke med de. Selv har jeg snakket med noen fra Australia en gang mens vi satt på Hvaler...

Vi besøkte også et fuglereservat, noe de fleste av oss var VELDIG takknemlige for. Der kunne vi kjøle oss ned i
bare 25 grader og vi kunne lade telefoner og kameraer

Om kvelden kontaktet noen romstasjonen ISS som fløy over oss. Her er de som var med på det (Ingen fra troppen vår deltok, tror jeg, utenom troppsledern)

Etter hvert som leiren passerte ble vi mer og mer slitne. Dette førte til et littegranne slækkere ryddingsordning...

Disse små j*vlene her var OVERALT om natta, og om dagen da du skulle kunne se dem, var de plutselig borte...

Litt reklame for den neste landsleiren (Leir som er hovedsaklig for norske speidere, men hvor man ønsker andre velkomne) inne i den norske kontingentens hovedtelt.
Alle kontingentene hadde sitt eget telt inne på torget. De kunne du besøke og få et inntrykk av speiding og kulturen i dette landet. Alle de nordiske lå omtrent samme sted