View Single Post
Old 17-07-2015, 22:07   #76
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Default Re: Hvor mye hæssel medfører et navnebytte?

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hoi!
Jeg har over noen år vurdert å bytte etternavn og nå må passet fornyes. Det er veldig fristende å benytte anledningen, men det blir jo garantert masse tøys rundt dette. Hvordan skal jeg håndtere fremtidige reiser med 'feil navn'? Og hvordan bør jeg booke før alt er i boks? Kanskje personnummer er godt nok åkkesom... Noen?
Hvis du vet når du vil bytte navn så kan du booke framtidige reiser med det nye navnet fra den dagen du regner med å få nye ID-kort med det nye navnet. Skal du utenlands ville jeg regnet et par uker, så du er sikret pass med det nye navnet. Personnummeret ditt forblir det samme. Innenriks vil jeg ikke tro det er noe problemer å reise med gammelt navn, dersom du f.eks har ID med gammelt navn.

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Mulig politiet kan stemple inn en bekreftelse på nytt navn i gammelt pass? Mener å huske å ha sett noe slikt nylig, men husker ikke om det var et norsk pass... Spør politiet.
Det kunne man før vi fikk maskinlesbare pass. Da fikk man et stempel i passet med det nye navnet. Nå må man ha helt nytt pass :/

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 17-07-2015 at 22:11.
mcduck is offline   Reply With Quote