Sjølv om overskrifta på artikkelen hos TU er noget rar: Her er funn frå havarikommisjonen:
http://www.tu.no/industri/2015/07/07...flyet-til-sjos
"Vanskelige vindforhold.
Det var hovedårsaken til at et Widerøe-fly landet så hardt at høyre hovedunderstell kollapset på Sandnesssjøen lufthavn Stokka.
– Dette kan karakteriseres som en vindrelatert luftfartsulykke, konkluderer Statens havarikommisjon for transport (
SHT) som snart fem år etter hendelsen nå har offentliggjort sin endelige rapport.
artikkelen fortsetter under annonsen
Vinkel og erfaring
SHT peker på at kombinasjonen av innflygingsvinkel, flygerens begrensede erfaring på flytypen og plutselig vindendring bidro til den harde landingen.
Flyet kom fra Bodø onsdag 15. september 2010 da ulykken skjedde klokka 05.57.
Det var en besetning på fire og tre passasjerer om bord. Ingen av dem kom til skade."