![]() |
Re: 951 på lørenskog.
Utrolig fine og skarpe bilder!
|
Re: 951 på lørenskog.
Veldig fine bilder!!!
|
Re: 951 på lørenskog.
Flotte bilder... men hva er liksom 951 ? (overskriften: 951 på lørenskog)
|
Re: 951 på lørenskog.
951 er callsign på legehelikopteret.
|
Re: 951 på lørenskog.
Kjempeflott! Artig med detaljbilder.
|
Re: 951 på lørenskog.
Nydelige detaljer, takk !
|
Re: 951 på lørenskog.
Flott Flott!
Fartøysjef Eek som du skimter inbound der er vel en av de få som har flydd helikopter i 40 år - lander jo disse kjerrene hvor det måtte være :p |
Re: 951 på lørenskog.
Pent! :)............
|
Re: 951 på lørenskog.
Quote:
|
Re: 951 på lørenskog.
Quote:
|
Re: 951 på lørenskog.
Herrrrlige bilder :D
|
Re: 951 på lørenskog.
Quote:
DOC - "Helidoc" og et løpenummer, f.eks DOC11 :stir |
Re: 951 på lørenskog.
Quote:
|
Re: 951 på lørenskog.
Husker fra min tid i Trondheim så hadde legehelikopteret kallesignal 5.1 og luftambulansen`s legebil kallesignal 5.2 Og SeaKingèn på Ørlandet hadde kallenavn Saver.. Mulig det er forskjellige kallesignaler alt etter hvor i landet der holder til?
|
Re: 951 på lørenskog.
Quote:
(enhetshelikoptret i NLA) og EC-145, henholdsvis betegnet 951A og 951B. |
Re: 951 på lørenskog.
Siden diskusjonen er i gang..
NLA har "HelidocXX" som ICAO c/s (for bruk mot LTT) I Ålesund, Brønnøysund og Tromsø har Lufttransport ambulansehelikoptertjenesten, de bruker følgelig "LufttransportXX" På helseradionettet skal "Luftambulansen *stedsnavn*" benyttes, men fortssatt benyttes "951" eller "NLA" 330 skv har SaverXX som ICAO c/s, på helseradionettet skal "Redningshelikopter *stedsnavn*" benyttes. |
Re: 951 på lørenskog.
Lørenskog har 2 helikoptere, EC135 aka "951A" og EC145 aka "951B". Alfa brukes til primæroppdrag, mens Bravo brukes til sekundæroppdrag. (Forflyttinger av f.eks hjertepasienter fra utkantstrøk til Oslo)
Eks1; begge maskinene er på basen, hjertestans Lillehammer - Alfa varsles. Eks2; Alfa er allerede på oppdrag, anafylaktisksjokk Nesodden - Bravo varsles. - Forøvrig er det også stasjonert 2 legebiler på samme base, med 'dekknavn' 952A og 952B, samme crew som på respektive maskiner opererer bilene (dog ikke pilot der, kun redningsmann + lege) - For og avslutte denne callsignstriden engang for alle; hver pilot i NLA har sin egen "DOC-kode", altså "Helidoc 1-2", "Helidoc 3-5" - mao ATC-callsign avhenger av hvilke pilot som er ombord på maskinen. På HE-nettet heter de, "951A-Lørenskog"/"951B-Lørenskog". Punktum! :spin |
Re: 951 på lørenskog.
Takk for deeet! ;)
|
Re: 951 på lørenskog.
Takk for en bra forklaring Thomas... Det ga meg mer info :up:
Har hatt endel med disse guttene å gjøre tidligere, men aldri fått med de hadde slike callsign. Saver og lufttransport er greie nok, men de har liksom ikke noe med denne tråden å gjøre... så dem lar vi ligge. Motard: igjen takk for flotte bilder... :up: hurvert :) |
All times are GMT +2. The time now is 02:00. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.